327 nascholingen gevonden

Vak- en domeinoverstijgend
Type & leerformat Code Titel van de nascholing
IndividuClassic I19-085 afgelopenFeestelijke receptie ...
voor alle medewerkers van Eekhout Academy
TeamClassic T19-096 Aan de slag met Sherborne bij kleuters
Het welbevinden in beweging zetten bij elk kind
TeamClassic T19-105
Nieuw
Verbindend samenwerken in functie van een inclusiever onderwijs via Communities of Practice
M-decreet: zorgcontinuüm fase 2 en 3
TeamClassic T19-118 Socialer-Vaardiger
Geïntegreerd werken aan sociale vaardigheden in het basisonderwijs
TeamClassic T19-126 Wacht maar tot ik groot ben!
Omgaan met agressie bij kleine kinderen
TeamClassic T19-147 Als een vis in het water: zo voel ik me als leraar!
Over zelfzorg en zelfcoaching als stresspreventie: de kracht van acht sleutels
TeamClassic T19-148 Weerstandsverlagende technieken in gesprekken met volwassenen
Inzicht in weerstanden bij volwassenen en communicatietips om ermee om te gaan
TeamClassic T19-086 Jongeren en nieuwe media
Een actuele stand van zaken
TeamDemoplus T19-093 Originele experimenten met goedkope materialen en STEM in de praktijk: zo geef je je lessen dat tikkeltje extra!
Een leuke en interactieve demo wetenschappen en techniek voor de leerlingen en een plussessie voor leerkrachten boordevol boeiende proeven en inspiratie rond STEM
TeamClassic T19-085 Cyberpesten
Wat is het en wat doe je eraan?
TeamClassic T19-042
Nieuw
Volg je dromen... en maak ze waar!
Een traject over dromen, drive, perspectief en passie in je job
TeamClassic T19-050 Cannabis, the evil weed?
Cannabispreventie op school
TeamClassic T19-057 Ontdek je potentieel!
De leercyclus van Korthagen in de praktijk
TeamClassic T19-059 Coaching? Ja, natuurlijk!
Vragen en antwoorden over coaching en de leraar-coach
TeamClassic T19-060 Coachende feedback
De aanpak van groeigerichte feedback
TeamClassic T19-061 De reflectieve leerkracht
Over leren van je ervaringen als professional
TeamClassic T19-067 Taalbewust beroepsonderwijs
Over taalontwikkelend lesgeven
TeamClassic T19-072
Nieuw
Climate Challenge!
Hoe kunnen leraren omgaan met de actualiteit rond het klimaat in de klas
TeamClassic T19-149 De kracht van enthousiasme
Hoe je enthousiasme als leerkracht behouden en vergroten anno 2018?
TeamClassic T19-150 Tips voor een denkende klas!
Leer kinderen/jongeren actief meedenken
TeamClassic T19-153 HELP! EHBO in klas- en schoolcontext
Eerste hulp in de klas, op de speelplaats, in de refter of op (meerdaagse) uitstap.
TeamClassic T19-154 Clicksafe: kinderen, jongeren, sociale media en relaties
Hoe veilig internetten met de pedagogische tools van Child Focus
TeamClassic T19-156 De kloof tussen armoede en school overbruggen
Op zoek naar de juiste golflengte
TeamClassic T19-161 Leerlingen motiveren … en gemotiveerd houden!
Basisinzichten om te ontdekken hoe je de motivatie van jongeren kunt beïnvloeden (met oefeningen en casebespreking)
TeamClassic T19-247 De Zill-uitdagingen
Visie en krachtlijnen van Zill eigen maken
TeamClassic T19-250 Werkvormen ontwerpen vanuit Zill
Didactische werkvormen ontwerpen en variëren in functie van Zill
TeamClassic T19-251 Projecten ontwerpen vanuit Zill
Aan de slag met geïntegreerde klas- of schoolprojecten
TeamClassic T19-240 De correcte buur van Robbe!
Gedrag en fouten van kinderen anders bekeken en hoe we vanuit begrip anders kunnen reageren
TeamClassic T19-274 Co-teachen
TeamClassic T19-275
Nieuw
Jouw FOCUS of jouw leven!
Hoe manage ik mijn FOCUS in onze digitale wereld?
TeamClassic T19-276
Nieuw
Het 'keuzekompas'
Een antwoord op keuzestress
TeamClassic T19-223 De grenzen van je draagkracht
Leer ze kennen en laat ze kennen
TeamKomenleren T19-212 Het TOM-project (Teamonderwijs Op Maat) in VBS De Wijzer in Kanegem
TeamClassic T19-170 Stem je stem!
Handleiding voor een efficiënt stemgebruik door leraren
TeamClassic T19-178 Burn-out preventie
Burn-out begeleiden, voorkomen en begrijpen als een dwingend overlevingsmechanisme
TeamClassic T19-188 Under pressure
Sterker staan onder druk!
TeamClassic T19-189 Evalueren: de brug tussen onderwijzen en leren
Een krachtige invulling van permanent evalueren
TeamClassic T19-190 Flaneren in Cyberspace
Over ons internetgedrag en jongerencultuur
TeamClassic T19-193 Sterke communicatie: meer dan woorden alleen …
Communicatiekapstokken voor opvoeders en ondersteunend personeel
TeamClassic T19-206 Met handen en voeten
Over de sprekende, geluidloze signalen van lichaamstaal
TeamClassic T19-207 Flipping the classroom
Les in de klas en thuiswerk handig omgewisseld
TeamClassic T19-015 Outdoor education … of hoe je ook in openlucht intens kan leren
IndividuClassic I19-067
Nieuw
afgelopenSpellenarchief - Spellen en STEM: een speelse combinatie (kleuter)
De beste STEM-spellen voor kleuters
IndividuClassic I19-130
Nieuw
afgelopenGebruik OneNote om samenwerken te faciliteren, portfolio op te volgen, projectontwikkeling efficiënt te maken
IndividuClassic I19-021 afgelopenLeer de vele (technische) kneepjes van je iPad kennen
Hoe projecteer je je iPadscherm, hoe werk je in de cloud en nog véél meer handige tips
IndividuClassic I19-077
Nieuw
afgelopenProjecten ontwerpen vanuit Zill
Aan de slag met geïntegreerde klas- of schoolprojecten
IndividuExtralarge I19-026 10-daagse basisopleiding geweldloze communicatie
Eerlijke contacten, voedende relaties ... van gelijk naar geluk
IndividuClassic I19-083
Nieuw
afgelopenMaak een dynamisch filmpje dat online scoort in vier stappen
Op een snelle manier met eigen filmpjes (smartphone/camera) een dynamische video maken
IndividuMasterclass I19-082 afgelopenMotiverende leerbegeleiding
Over de concrete aanpak van leren leren in de klas en de ontwikkeling van leercompetenties in een secundaire school
IndividuClassic I19-012 afgelopenIedereen Scratch!
Ook als leerkracht de basisprincipes van 'coderen en programmeren' onder de knie krijgen.
IndividuClassic I19-001 afgelopenICT-integratie in het vijfde en zesde leerjaar
Praktische ICT-toepassingen voor jouw klas
IndividuClassic I19-019 afgelopenAan de slag met QR-codes
Snel websites, video's, eigen materiaal… oproepen op je tablet
IndividuClassic I19-023 afgelopenBouw een (eenvoudige) website voor je klas, school, project... met Google Sites
Op een snelle wijze een website aanmaken met de nodige functionaliteiten
IndividuClassic I19-018 afgelopenPokémon Go achterna - Augmented reality
Mogelijkheden van AR voor jouw klas ontdekken
IndividuClassic I19-035 afgelopenCoöperatieve Leerstrategieën voor de lagere school
IndividuClassic I19-061 afgelopenVan perfectionist … naar perfect gelukkig!
Leer hoe je perfectionisme kan inzetten als kwaliteit, zonder dat het een last hoeft te zijn voor jezelf of je omgeving
IndividuClassic I19-010 afgelopenMaar één iPad in je klas? Toch verbluffende mogelijkheden!
Met één iPad toch een didactische meerwaarde aan je lessen toevoegen
IndividuClassic I19-108
Nieuw
afgelopenEen innovatieve aanpak voor de ontwikkeling van ondernemerschap voor leerlingen secundair onderwijs
Naar een duurzaam, innovatief ondernemersverhaal voor leerlingen
IndividuClassic I19-076
Nieuw
afgelopenActiviteiten ontwerpen vanuit Zill
De Zill-uitdagingen toepassen op een concrete activiteit
IndividuClassic I19-008 afgelopenLesmateriaal voor je digibord of touchscreen aanmaken met Prowise Presenter
Haal alles uit je digibord of touchscreen door de kneepjes van jouw bordsoftware onder de knie te krijgen
IndividuClassic I19-003 afgelopenICT-integratie in het derde en vierde leerjaar
Praktische ICT-toepassingen voor jouw klas
IndividuClassic I19-030 afgelopenHelp! Een moeilijke klasgroep!
TeamClassic T19-002 ICT integreren in de kleuterklas
Praktische en bruikbare ICT-toepassingen ontdekken voor jouw klas
TeamClassic T19-003 ICT-integratie in de klas (per doelgroep)
Praktische en haalbare ICT-toepassingen voor jouw klas of niveau
TeamClassic T19-004 iPad(s) in de kleuterklas
Mogelijkheden en meerwaarde van iPad(s) in de kleuterklas
TeamClassic T19-005 iPads efficiënt inzetten in de klas: de leerkracht als beste app!
Mogelijkheden en meerwaarde van iPads in de lagere school
TeamClassic T19-006 Aan de slag met Google Drive (en Apps)
Mogelijkheden van Google
TeamClassic T19-008 Interactief lesgeven, evalueren en bijsturen met tablets
Op een hedendaagse, motiverende en activerende manier je leerlingen actief betrekken bij de les
TeamClassic T19-009 Maar één iPad in de klas? Toch verbluffende mogelijkheden!
Hoe geef ik met maar één iPad in mijn klas toch een didactische meerwaarde aan mijn lessen?
TeamClassic T19-010 Zet je digibord of touchscreen optimaal in
Haal alles uit je digibord of touchscreen door de kneepjes van jouw bordsoftware onder de knie te krijgen
TeamClassic T19-011 ICT-verzoekprogramma op maat van jouw school, klas, niveau of vak
Een volledig Media- en ICT-programma op jouw wensen afgestemd
IndividuClassic I19-123
Nieuw
afgelopenSerious Urban Game® in je klas: een kennismaking
Wat is een Serious Urban Game®, hoe verloopt de begeleiding hiervan en hoe kan ik dit in mijn context organiseren?
IndividuClassic I19-051
Nieuw
afgelopenMaak zelf een dynamisch filmpje voor je klasblog waarop je trots kan zijn!
Op een snelle manier met eigen filmpjes (smartphone/camera) een dynamische video maken
IndividuClassic I19-022 afgelopenLeer de vele kneepjes van Google Drive (en Suite) kennen
De mogelijkheden van Google ten volle gebruiken
IndividuClassic I19-016 afgelopenVerrijk je lessen met (eigen) video's
Reik je leerlingen extra leer- en hulpmiddelen aan
IndividuClassic I19-065
Nieuw
afgelopenSpellenarchief - Spellen en STEM: een speelse combinatie
Een speels onderzoek naar spellen binnen het STEM-domein
IndividuLeerlabo I19-124
Nieuw
afgelopenSerious Urban Games® in je klas: Word zelf Gamemaster
Ontdek hoe een Serious Urban Game® begeleid wordt en verdiep je in het thema waarover de game gaat. Je krijgt ondersteuning bij je eerste gamesessie
IndividuClassic I19-007 afgelopeniPads efficiënt inzetten in de klas: de leerkracht als beste app!
Mogelijkheden en meerwaarde van iPad(s) in de klas ontdekken
IndividuMasterclass I19-084 afgelopenDe kunst van het coachen
IndividuClassic I19-002 afgelopenICT-integratie in de kleuterklas
Praktische ICT-toepassingen voor jouw klas
IndividuClassic I19-036
Nieuw
afgelopenGroeigericht evalueren en rapporteren: concreet, haalbaar en praktisch!
IndividuClassic I19-086
Nieuw
afgelopenHet 'keuzekompas'
Een antwoord op keuzestress
IndividuClassic I19-004 afgelopenICT-integratie in het eerste en tweede leerjaar
Praktische ICT-toepassingen voor jouw klas
IndividuClassic I19-060 afgelopenHet leerlingcontact inzetten om het evaluatieproces te verrijken en leerlingen zo meer eigenaar te maken van eigen leren
IndividuExtralarge I19-042 Opleiding kinderyoga
Een avontuurlijke reis naar ont-moeten
IndividuClassic I19-025 afgelopenGeweldloze Communicatie van hart tot hart: eerlijke contacten, voedende relaties
Introductietweedaagse
IndividuClassic I19-041 afgelopenBinnenklasdifferentiatie via driekleurenaanpak
Een organisatiemodel dat tijd, ruimte en rust in de klas biedt om zorgbreed te werken met aandacht voor de persoonsgebonden ontwikkeling van het kind (binnen het nieuwe leerplanconcept)
IndividuKomenleren I19-091
Nieuw
afgelopenCo-teaching in de praktijk… met vallen en opstaan
De kracht van co-teachen zelf ervaren door observatie en reflectie
IndividuLeerlabo I20-077
Nieuw
Leraren ondersteunen in het leren omgaan met diversiteit
Het ondersteuningsconcept GOL(L)D in de vingers krijgen!
IndividuDagvan D19-033 afgelopenAfSTEMmen op FOOD
STEM voeding voor leraren secundair onderwijs
IndividuDagvan D19-003 afgelopenDag van zorgverbreding
IndividuDagvan D19-005 afgelopenDag van STEM - Geannuleerd
Voor leraren basisonderwijs
TeamClassic T19-301
Nieuw
Gevalideerd geluk
Niet gaan zweven, sterker staan
TeamClassic T19-111 Zet je hoofd af
Kindermeditatie of hoe je die pauzeknop in je hoofd indrukt
TeamKomenleren T19-097
Nieuw
Studiebezoek in basisschool De Smalle: van co-teaching tot coöperatief leren
TeamClassic T19-098
Nieuw
Gamification in het onderwijs!
Educatieve digitale games inzetten om leerdoelen te bereiken! Creëer een eigen game-leeractiviteit
TeamClassic T19-099 Grensoverschrijdend gedrag bij kleuters
Met een andere bril kijken naar kinderen…
TeamClassic T19-104 Digitale oefeningen maken, leerpad ontwikkelen, toets afnemen etc. in Google Formulieren
Google Formulieren met directe feedback en automatische rapporten (en meer…!)!
TeamClassic T19-119 Het slechtnieuwsgesprek met ouders
Met de scherven van gebroken verwachtingen werken aan een nieuwe toekomst
TeamClassic T19-120
Nieuw
Hoe blijf je langer mentaal én fysiek gezond? Door beweging natuurlijk!
Via beweging opnieuw verbinding maken met jezelf!
TeamClassic T19-121 Coöperatief Leren
Over de basisprincipes van Kagan Coöperatieve Leerstrategieën en de Kagan Structuren
TeamClassic T19-129 Passie in en voor het onderwijs
Wie is die gepassioneerde leerkracht en hoe kan een school zich organiseren om de passie bij leerkrachten te behouden of te triggeren
TeamClassic T19-131 Hoogbegaafd? Dat merk je zó in de klas!
Signaleren van hoogbegaafde leerlingen: hoe herken je ze in je klas?
TeamClassic T19-136 Ik krijg het moeilijk uit mijn hoofd
Hoe omgaan met leerlingen na trauma of in een rouwsituatie
TeamClassic T19-139 Verlies en verdriet
Hoe ga ik daarmee om bij kinderen en jongeren?
TeamClassic T19-142 Spellenarchief - Buitengespeeld
Verfrissende spelideeën op de speelplaats – een koffer vol spellen
TeamClassic T19-146 Hoogsensitieve kinderen in het onderwijs
Ontdek het talent en de meerwaarde voor het kind en jezelf
TeamClassic T19-087 Mediasucces in de les!
Een introductie in mediawijsheid
TeamClassic T19-088 Snel en objectief examineren
Basisprincipes van onder meer multiple choice, matchingvragen, invulvragen met giscorrectie en alternatieven
TeamClassic T19-090 De Competentiemeter
Doelgericht en efficiënt evalueren
TeamClassic T19-074 Groepswerk, afschaffen maar?
Van groepswerk naar samenwerkend leren
TeamClassic T19-075 Ik heb nog tijd genoeg ...
Pubers leren plannen (én uitvoeren)
TeamClassic T19-076 Ik weet het weer!
Over goed breinbeheer en geheugengebruik
TeamClassic T19-079 Grens en connectie
Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement
TeamClassic T19-080 Met de V van verstrooid
Aandachtbevorderende didactiek en leerstijlen
TeamClassic T19-083 Motiverende leerbegeleiding: de kern van de zaak
Leercompetentie helpen ontwikkelen als aspect van 'leren leren'
TeamClassic T19-084 De puber: een boot in woelig (school)water
Over het lerende tienerbrein als kans en uitdaging
TeamClassic T19-035 Energizers
Creëer een aangenaam leerklimaat in je klas d.m.v. opkikkers, tussendoortjes, sfeermakers, doe- en rustmomenten
TeamClassic T19-040 Meervoudige Intelligentie voor heel de basisschool
Meervoudige intelligentie bijbrengen zowel voor kleuteronderwijs en lager onderwijs
TeamClassic T19-043
Nieuw
Anders kijken naar moeilijk gedrag
Moeilijk gedrag bij kinderen anders observeren, interpreteren en er anders, verbindend en herstelgericht, op reageren
TeamClassic T19-055 Slim en teleurstellend?
Aanpak hoogbegaafde leerlingen in het secundair onderwijs
TeamClassic T19-056 De kunst van het coachen
Een interactieve ontdekkingstocht naar jezelf als coach
TeamClassic T19-064 Interactieve werkvormen: ook iets voor jou?
TeamDemoplus T19-071
Nieuw
Weerbaarheid: "Ik sta zo sterk als een boom"
Ontdek hoe je met eenvoudige activiteiten kinderen kunt duidelijk maken wat weerbaarheid is
TeamClassic T19-073
Nieuw
Van kotsbeu naar helemaal zen
Kom tot rust in jezelf! Ga staan en blijf vooral staan voor wie jij bent!
TeamClassic T19-152 Ik stres, jij strest, wij stressen… niet meer!
Preventie van stress
TeamClassic T19-155 Creatief denken
Wuk?! Out of the box?!
TeamClassic T19-158 Omgaan met ADHD, concentratie- en werkhoudingsproblemen
TeamClassic T19-160 Jong-leren
Voor een (nog) betere aanpak van het schoolwerk
TeamClassic T19-163 Schoolmoeheid? Dat is pas vermoeiend!
Over alternatieven en evenwichten om de mogelijkheden op onderwijs van schoolmoeë leerlingen nog maximaal uit te proberen
TeamKomenleren T19-241 Komen leren in VBS De Klimtoren. Een schooleigen visie gebruiken als kracht om aan kwaliteitsontwikkeling te doen
Praktijkverhaal over de werking met sterke kinderen
TeamClassic T19-252 Kinderen coachen vanuit Zill
Coachingsrollen om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen
TeamClassic T19-253 Binnenklasdifferentiatie! Praktisch en haalbaar organiseren!
TeamClassic T19-255 Zelfstandig en actief aan de slag met contractwerk
TeamClassic T19-233 Zet je EF-bril op!
Stimuleer executieve functies van jouw kleuters
TeamClassic T19-235 Kinderen leren conflicten hanteren
Conflicten tussen kinderen als aanknopingspunt om te werken aan sociale competentie
TeamClassic T19-236 Gedrag positief beïnvloeden
Samen met kinderen werken aan gedragsverbetering met de methode Kids’ skills
TeamClassic T19-237 Spe(e)lplaats
Spelvormen voor een sociale en ‘diverse’ speelplaats
TeamKomenleren T19-238 De praktijk van Zin in leren, zin in Leven! Komen leren in Leefschool Akkerwinde Zuienkerke
TeamClassic T19-261 Om een hoekje leren kijken
Kinderen benaderen met respect voor de context waaruit ze komen
TeamClassic T19-272 Kies je oren
Hoor jij wat niet gezegd wordt?
TeamClassic T19-221 Meer dan woorden!
Coachende gesprekken met leerlingen en/of ouders
TeamClassic T19-222 Gedragsproblemen op school
Het ene gedragsprobleem is het andere niet
TeamClassic T19-224 De leerkracht als partner van ouders
Efficiënter omgaan met ouders en hen beter betrekken bij het schoolgebeuren
TeamKomenleren T19-227 Coöperatief leren werkt!
TeamClassic T19-228 Growth mindset: focus op proces en groei!
Hoe haal je het beste uit elke leerling (en uit jezelf!)?
TeamClassic T19-213 Haal de lont uit het kruitvat!
Effectief reageren op agressief gedrag van leerlingen
TeamClassic T19-215 Als anderen over je grens gaan ...
Werken aan je eigen weerbaarheid
TeamClassic T19-220 Pesten ...
Over kwetsen en gekwetst worden
TeamClassic T19-173 Timemanagement
Het verhogen van je persoonlijke effectiviteit
TeamClassic T19-174 Help, mijn klas leeft!
Gericht omgaan met de groepsdynamiek binnen je klas
TeamClassic T19-179 Geen gezaag, maar gezag ... zonder woorden
Respectvol leiding nemen
TeamClassic T19-180 Oudergesprekken: een uitdaging!
Wat speelt er zich af bij gesprekken met ouders?
TeamClassic T19-181 Klant koning? Gesprekken met ouders
Respectvol wijzen op rechten ... en plichten
TeamClassic T19-187 Leerlingen motiveren door zelf gemotiveerd te zijn
7 tips en concrete oefeningen om leerlingen (en jezelf!) te motiveren
TeamClassic T19-192 Een jaartje springen en daarmee is de kous af?
Versnellen van hoogbegaafde leerlingen, doe je er goed aan of niet?
TeamClassic T19-195 Hélp! Hoe moet ik differentiëren bij hoogbegaafde leerlingen?
Compacten en verrijken voor hoogbegaafde leerlingen, hoe begin je daar aan?
TeamClassic T19-196 Hoogbegaafde leerlingen, wat als ze niet durven falen?
Mindset, of hoe je onderpresteren van hoogbegaafde leerlingen preventief kan tegengaan in je eigen klas
TeamClassic T19-199 Samen sterker in gezag!
De mogelijkheden van Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school
TeamClassic T19-201 Het klasklimaat verbeteren
Door middel van energizers en leuke tussendoortjes het klimaat in de klas verbeteren
TeamClassic T19-202 Humor en improvisatie in de klas en op school
De pedagogisch-didactische meerwaarde van humor
TeamClassic T19-203 Positief gedrag van leerlingen = TEAMWORK!
Traject
TeamClassic T19-204 Werken aan bevestigen en begrenzen
Omgaan met grensoverschrijdend gedrag
TeamClassic T19-205 Votingsystems: laat elke leerling mee participeren in de les!
Verhoog de interactiviteit van je les & laat elke leerling (anoniem) deelnemen!
TeamClassic T19-209 Een leer- of ontwikkelingsstoornis komt vaak niet alleen
Wat houdt een leer- of ontwikkelingsstoornis juist in? Wat kunnen we als leerkracht doen?
TeamClassic T19-023 Ik leer... Wil jij me coachen?
Leren leren: maximaal inzetten op de leer-kracht van het kind.
TeamClassic T19-024 UDL … hét antwoord op diversiteit in de klas
UDL: van theorie naar praktijk
TeamClassic T19-025
Nieuw
Spellenarchief - Differentiatie met spellen
TeamClassic T19-026 Hoe meer problemen, hoe liever!
Groei en verandering realiseren door problemen als kansen te zien
TeamClassic T19-027
Nieuw
Spellenarchief - Oefenen van emotionele en sociale vaardigheden aan de hand van spellen
TeamClassic T19-012
Nieuw
Differentiëren met ICT-tools op iPad
Eenvoudige tools om te differentiëren bij de instructie, verwerking en evaluatie van de leerstof
TeamClassic T19-013
Nieuw
Differentiëren met ICT-tools op PC of Chromebook
Eenvoudige tools om te differentiëren bij de instructie, verwerking en evaluatie van de leerstof
TeamClassic T19-022 Psychomotoriek, DE taal van het jonge kind
De maturiteit van kinderen op een andere manier bekeken
IndividuKomenleren I19-054 afgelopenCoöperatief leren werkt!
IndividuClassic I19-068
Nieuw
afgelopenSpellenarchief - Differentiatie met spellen
IndividuClassic I19-070
Nieuw
afgelopenSpellenarchief - Buitengespeeld
De allernieuwste en leukste buitenspellen
IndividuKomenleren I19-056 afgelopenDe praktijk van Zin in leren, zin in Leven! Komen leren in Leefschool Akkerwinde Zuienkerke
IndividuClassic I19-006 afgelopenHet M-decreet, en nu? iPad als instrument voor een inclusieve klaspraktijk
Begeleid, remedieer en differentieer op maat met iPad(s) en passende apps
IndividuKomenleren I19-078
Nieuw
afgelopenRoermond: gluren bij de buren en kijken naar de toekomst? Niekée - SO
Studiebezoek bij de noorderburen
IndividuKomenleren I19-088
Nieuw
afgelopenFutureproof 'samenwerkend leren' ondersteund door technologie
Technologie-ondersteund samenwerkend leren
IndividuClassic I19-062
Nieuw
afgelopenSpellenarchief - Sociale en emotionele vaardigheden trainen met spellen
IndividuClassic I19-015 afgelopenCodekinderen - programmeren in de lagere school
Haalbare toepassingen voor leerkracht en leerling
IndividuClassic I19-064
Nieuw
afgelopenSpellenarchief - Spelend leren: de nieuwste kleuterspellen
IndividuKomenleren I19-032 afgelopenFlexibele groeperingsvormen: ‘Werken met leef- en leergroepen in het basisonderwijs’
Leren op eigen niveau en toch samenleven met je leeftijdsgenoten, het kan in ‘Leef- en Leerschool Sint-Elooi’ te Wingene
TeamClassic T19-001 Coderen en programmeren op de basisschool - inspirerende mogelijkheden
Ontdekken welke toepassingen haalbaar zijn voor jouw klas en school
IndividuKomenleren I19-087
Nieuw
afgelopenRoermond: gluren bij de buren en kijken naar de toekomst? Synergieschool - BaO
Studiebezoek bij de noorderburen
IndividuClassic I19-066 afgelopenAls een vis in het water: zo voel ik me als leraar!
Wat ik zelf kan doen om beter voor mezelf te zorgen
IndividuClassic I19-116
Nieuw
afgelopenBreinvriendelijk lesgeven
IndividuClassic I19-017 afgelopenUnplugged - De basisbeginselen van programmeren zonder computer
Je eerste stappen in het programmeren met kinderen
IndividuClassic I19-029 afgelopenActiverende Directe Instructie in de lagere school (Het ADI model)
Actievere en effectievere klaswerking door gedifferentieerde instructie en verwerking
IndividuKomenleren I19-058 afgelopenKomen leren in VBS De Klimtoren. Een schooleigen visie gebruiken als kracht om aan kwaliteitsontwikkeling te doen
Praktijkverhaal over de werking met sterke kinderen
IndividuClassic I19-089
Nieuw
afgelopenTips voor een denkende klas!
Leer kinderen/jongeren actief meedenken
IndividuClassic I19-011 afgelopenInspiratienamiddag ‘Coderen en programmeren in de basisschool'
Ontdek welke toepassingen haalbaar zijn voor jouw klas
IndividuKomenleren I19-053 afgelopenBinnenklasdifferentiatie in de lagere school
Zelfstandig werk als differentiatietool in grote klasgroepen
IndividuKomenleren I19-033 afgelopenZelfstandig en gedifferentieerd, zo leren wij in de klas van juf Els
Eerste graad BaO
IndividuClassic I19-071 afgelopenCyberpesten
Wat is het en hoe ga je ermee om?
IndividuDagvan D19-034 afgelopenDe klas in 2030?
ICT als ondersteuning voor leerkracht en leerling
IndividuDagvan D19-030 afgelopenTweedaagse ortho's, zoco's en leerlingenbegeleiders
Communicatie in de driehoek: ouders - leerlingen - (zorg)leraren en ortho's
IndividuDagvan D19-015 afgelopenDag van de opvoeder
TeamClassic T20-302
Nieuw
Kan een konijn aan wetenschap doen?
Leren onderzoeken door te filosoferen
TeamClassic T20-306 Anders kijken naar moeilijk gedrag
Moeilijk gedrag bij kinderen anders observeren, interpreteren en er anders, verbindend en herstelgericht, op reageren
TeamClassic T19-307 Sterk lesgeven aan cognitief sterke jongeren
Hoe ga ik in mijn lessen om met cognitief sterke leerlingen? Concrete werkvormen voor leerkrachten in het secundair onderwijs
TeamClassic T19-318
Nieuw
Kan een konijn aan wetenschap doen?
Leren onderzoeken door te filosoferen
TeamClassic T19-112 Communiceren met ouders
Met ouders op hetzelfde spoor richting hetzelfde doel
TeamClassic T19-115
Nieuw
Teach like a champion - Elke kleuter kampioen?
TeamClassic T19-116
Nieuw
Teach like a champion - Elke leerling kampioen?
TeamClassic T19-100 Roei pesten de school uit
gROEI naar een liefdevolle school…
TeamClassic T19-102
Nieuw
Het scherp stellen van de onderwijsbehoefte(n) van kinderen
Casussen uit fase 2 en 3 van het zorgcontinuüm
TeamClassic T19-103
Nieuw
Denk Wijs na over Media in je klas/school(beleid)!
Hedendaagse vragen? Hedendaagse antwoorden gevraagd! Smartphone in de klas? Internet gebruiken tijdens de speeltijd? Snapchat toelaten?
TeamClassic T19-128 Dompel je onder in een leven met armoede
Speel als team een inleefspel dat alle facetten van armoede belicht
TeamClassic T19-135 Ook sterke leerlingen uitdagen door te differentiëren met Bloom
TeamClassic T19-137 Universal Design for Learning (UDL)
“One size fits all” bestaat niet!
TeamClassic T19-138 Verbindende en coachende feedback in groeigesprekken
Een leerkans om jouw coachende vaardigheden te versterken
TeamClassic T19-140 Loop naar de maan ...
Omgaan met verbale agressie
TeamClassic T19-089 Attitudes evalueren: van visie tot instrument
Een effectieve opvolging van leerlingengedrag op basis van een snelle en objectieve observatie
TeamClassic T19-091 Evalueren van competenties
Hoe vormen we een objectief beeld van de competenties van ons vak?
TeamClassic T19-092 Zelfevaluatie
De leerling als evaluator
TeamClassic T19-094 Hoi! Oei … Geachte!?
Verbindende, schriftelijke communicatie op school
TeamClassic T19-095 Blended Learning: het verhaal van de 21ste eeuw
Het theoretische perspectief van Blended Learning met tal van gekoppelde good practices
TeamClassic T19-077 Belangrijke reizigersinfo ... !
Leerbegeleidende rapportencommentaren schrijven
TeamClassic T19-082 Staat dat op punten?
Breed en begeleidend evalueren: een leermiddel van slagboom naar hefboom
TeamClassic T19-033 Buiten spelen en/of leren?
Zet je klashoeken buiten
TeamClassic T19-036 Activerende Directe Instructie in de lagere school (Het ADI model)
Meer actieve en effectieve klaswerking door gedifferentieerde instructie en verwerking
TeamClassic T19-037 Joepie, we zitten in de kring!
Het kringgesprek als motor van de klas
TeamClassic T19-038 Knapperdeknap!
Werken met kleuters in functie van meervoudige intelligentie
TeamClassic T19-039 Maak je kleuters rijker door je hoeken te verrijken
Een stap voor stap handleiding voor het verrijken van je klashoeken
TeamLeerlabo T19-044
Nieuw
Een zorgbeleid voor hoogbegaafde kinderen op school?
Zorgtraject hoogbegaafdheid
TeamClassic T19-045
Nieuw
Spelen met prentenboeken
101 spelvormen om prentenboeken tot leven te brengen
TeamDemoplus T19-046
Nieuw
STEM-aanpak in de klas!
Inzicht verwerven in een STEM-aanpak vanuit een activiteit die in de klas zelf wordt gegeven.
TeamClassic T19-047
Nieuw
Verbindend samenwerken met ouders
Handelingsgericht omgaan met ouders is de gezonde combinatie van de ervaringsdeskundigheid van ouders en de professionaliteit van de school, zeker bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
TeamClassic T19-048
Nieuw
Over kleine en grote vulkanen
Omgaan met ‘gedragsproblemen’ in het onderwijs
TeamClassic T19-052 Liever en beter leren voor alle leerlingen in de klas
Een gedifferentieerde en activerende klasaanpak als middel om de leerkansen van alle leerlingen te verhogen
TeamClassic T19-053 Mevrouw, spelen we weer een spelletje?
Gamification en game-based leren als middel om de betrokkenheid te verhogen en met meer goesting te leren
TeamClassic T19-054 Samen sterker voor de klas
Co-teaching als antwoord op toenemende diversiteit in de klas én als middel om een krachtig lerend team te creëren
TeamClassic T19-058 Onthaal en secretariaat
Klantvriendelijk en professioneel blijven … ook in moeilijke omstandigheden
TeamClassic T19-062 De weg naar goede toetsvragen
TeamClassic T19-063 Feedback is altijd een cadeau. Maar is het ook een leuk cadeau?
Over de uitbouw van een krachtige feedbackcultuur
TeamClassic T19-065 Ook evalueren vraagt visie en beleid
Over het evaluatiebeleid van de leerkracht, de vakgroep, de school
TeamClassic T19-066 Taal in elke les!
Over taalontwikkelend lesgeven
TeamClassic T19-069 Zet je evaluatie op punt
Over observatietechnieken, doelen en criteria
TeamClassic T19-162 Leren omgaan met SUPERdiversiteit in de klas is SUPER
Werken met gelijkenissen en verschillen werkt interculturaliserend in plaats van radicaliserend
TeamClassic T19-164 Ingetogen emoties in een oneindige knuffel
Poëzie-ateliers binnen of buiten klasverband
TeamClassic T19-165 Met zo weinig speeksel zo veel energie!
Teambuilding op maat, met poëzie als rode draad
TeamClassic T19-166 Mijn vingers golven regenbogen: poëzie op school
Met de groep grasduinen en diepgang ontdekken in poëzie van grote en kleine meesters
TeamClassic T19-167 Woorden met weer-klank
Handig redigeren van gedichten
TeamClassic T19-168 De leraar als coach
Focus op de oplossingen i.p.v. op de problemen
TeamClassic T19-169 Constructieve feedback in verbinding
Een leerkans om jouw coachende vaardigheden te versterken
TeamClassic T19-242 Sterke en hoogbegaafde leerlingen gewoon gelukkig in de klas
TeamClassic T19-231 'Er zit een schat verborgen in jezelf', een project dat de school jarenlang kan boeien
Creatief, inventief en speels omgaan met waarden
TeamKomenleren T19-239 Binnenklasdifferentiatie in de lagere school
Zelfstandig werk als differentiatietool in grote klasgroepen
TeamClassic T19-256
Nieuw
Van label naar zorgvraag
TeamClassic T19-257 Evalueren in de kleuterklas
TeamClassic T19-262
Nieuw
Differentiatie in evaluatie
Moet de lat voor iedereen even hoog liggen?
TeamClassic T19-263 Evalueren en groeigericht rapporteren
TeamClassic T19-264 Energy is contagious
Een andere kijk op groepsdynamieken in de klas
TeamClassic T19-266 Is iedereen nog mee?
Interactieve werkvormen in het basisonderwijs
TeamClassic T19-267 Muzische fundament: visie en ingrediënten
Krijg inzicht in visie, procesgericht werken en het concept van een activiteit
TeamClassic T19-268 Muzisch ontwerpen: sterke opdrachten en opbouw activiteit
Werk door op muzische concepten, eindopdrachten en lesopbouw
TeamClassic T19-269 Muzisch verdiepen: beschouwen, samenhang en integratie
Zoom dieper in als muzisch ontwerper
TeamClassic T19-270 Muzische ontwikkeling evalueren
Product, proces en muzische groei in kaart
TeamClassic T19-271 Oordeel in je voordeel! Eerlijke contacten, voedende relaties
Geweldloze Communicatie in de (school)praktijk
TeamClassic T19-277
Nieuw
De kracht van Vlaamse verbeeldingsliteratuur in de strijd tegen het afnemende taal- en leesniveau van jongeren
Fantasy, dystopie, scifi en andere aanverwante genres
TeamClassic T19-292 'Kids skills' en "Mission possible"
Een methode om (gedrags)problemen bij kinderen/jongeren te vertalen naar ‘te leren vaardigheden’
TeamClassic T19-293 Kinderen en jongeren in scheidingssituaties en nieuw samengestelde gezinnen
TeamClassic T19-294 Zelfverwonding bij jongeren
Hoe kunnen we er op school mee omgaan?
TeamClassic T19-226 Cyberpesten
Een vorm van misbruik van ICT
TeamKomenleren T19-229 Twee leraren voor de klas!
Komen leren in Ten Parke Torhout
TeamClassic T19-211 Een positief klasklimaat, het hele jaar door!
Hoe je relaties tussen leerlingen kunt beïnvloeden zodat iedereen zich goed voelt in de klas
TeamClassic T19-217 Moet er dan geen straf volgen?!
Kritisch nadenken over een teamvisie en -aanpak van gedragsverandering bij kinderen
TeamClassic T19-219 Stop dat pesten!
Op weg naar een integrale aanpak van pesten op school
TeamClassic T19-171 Ambras in de klas
Concreet aan het werk met een klas die vastloopt
TeamClassic T19-172 Heb ik een conflict of heeft het conflict mij?
Beter omgaan met conflicten
TeamDemoplus T19-175 Spelenderwijs leren argumenteren en debatteren in de klas
Kritisch denken, argumenteren, filosoferen, debatteren en betogen
TeamClassic T19-182 Omgaan met buiten-gewoon gedrag
Hoe beter reageren op ‘scherpe’ karaktertjes
TeamClassic T19-183 Omgaan met té mondige kinderen en leerlingen
Kinderen hebben geleerd om mondig te zijn, nu nog leren wanneer wel en wanneer niet ...
TeamClassic T19-194 Interculturele communicatie
Een dubbele uitdaging
TeamClassic T19-197 Conflict- en agressiebeheersing als een P.R.O.
PRO: Preventie - Reactie - Opvolging
TeamClassic T19-198 Kinderyoga: avontuurlijk ont-moeten
Spelen met kinderyoga om eventjes niet te moeten en te ontspannen
TeamClassic T19-200 Conflicten verergeren of ontmijnen?
Assertief en preventief omgaan met verbale conflicten
TeamClassic T19-208 Speelplaatsmanagement
De speelplaats als veilige en sociale oefenplek
TeamClassic T19-210 Een ‘sanctie’beleid op school / op internaat?
Straffen, belonen, herstellen of relatiebekwaam opvoeden?
TeamClassic T19-028 Help! Een anderstalige nieuwkomer in mijn klas!?
TeamClassic T19-029 Coöperatief leren in de kleuterklas
Over de basisprincipes van Kagans Coöperatieve Leerstrategieën en de Kagan Structuren
TeamClassic T19-030
Nieuw
Klikken doet kicken - Vlucht naar Avatar
TeamClassic T19-031 Breed evalueren
Doelgerichter en bewuster omgaan met diversiteit en evalueren doorheen de hele school
TeamClassic T19-032
Nieuw
Klikken doet kicken - Project over schermmisbruik
TeamClassic T19-021 Samen sterk!
Hoe kunnen beginnende leerkrachten ondersteund worden in het realiseren van binnenklasdifferentiatie?
IndividuClassic I19-128
Nieuw
afgelopenEHBO&O: Eerste Hulp Bij Ondernemend Onderwijs
Tips en tricks voor het uitbouwen van een ondernemend leermilieu in het secundair onderwijs
IndividuClassic I19-120
Nieuw
afgelopenCoöperatief Leren voor gevorderden
IndividuClassic I19-081
Nieuw
afgelopenProbleemoplossend denken in de klas zowel plugged als unplugged
Via een STEM-didactiek komen tot computationele vaardigheden bij de leerlingen
IndividuClassic I19-134
Nieuw
afgelopenMet low-tech materiaal high-tech resultaten bekomen. Aan de slag met de Hacking STEM projecten van Microsoft
https://www.microsoft.com/en-us/education/education-workshop/telegraph.aspx
IndividuClassic I19-119
Nieuw
Coöperatief leren voor leraren wiskunde in het secundair - driedaagse opleiding
IndividuClassic I19-092 afgelopenSamen sterker voor de klas
Co-teaching als antwoord op toenemende diversiteit in de klas én als middel om een krachtig lerend team te creëren
IndividuClassic I19-109
Nieuw
afgelopenSTEM-projecten met Arduino IDE
Arduino UNO programmeren met Arduino IDE
IndividuClassic I19-043
Nieuw
afgelopenMuzische vorming evalueren
Een brede kijk op de muzische ontwikkeling
IndividuClassic I19-072
Nieuw
afgelopenHélp! Hoe moet ik differentiëren bij hoogbegaafde leerlingen?
Compacten en verrijken voor hoogbegaafde leerlingen, hoe begin je daar aan?
IndividuClassic I19-009 afgelopenJuf, mag ik op pad met de iPad?
Ontdek welke vernieuwende mogelijkheden een iPad biedt voor de kleuterklas
IndividuClassic I19-073 afgelopenDifferentiëren in de kleuterklas … omdat elk kind anders is
Optimale kansen voor elk kind? Keep calm en differentieer!
IndividuClassic I19-115
Nieuw
afgelopenCoöperatief leren in de kleuterklas
De basisprincipes van het concept Kagan Coöperatieve Leerstrategieën en de Kaganstructuren
IndividuClassic I19-129
Nieuw
afgelopenCoöperatief leren voor leraren wiskunde in het secundair - enkel eerste opleidingsdag
IndividuKomenleren I19-093
Nieuw
afgelopenStart-up CLIL
CLIL Engels voor beginners. Leerlingen aan het werk zetten met activerende werkvormen in CLIL
IndividuClassic I19-104 afgelopenSTEM - ontwerpend leren: van idee naar 3D-model
Engineeren met professionele 3D-tekensoftware
IndividuClassic I19-013 afgelopeniPad in de kleuterklas
Ontdek de didactische mogelijkheden van iPad(s)
IndividuClassic I19-107
Nieuw
afgelopenComputernetwerken voor niet-informatici
Een praktijkgerichte basisopleiding computernetwerken
IndividuClassic I19-114 afgelopen'Kids skills' en "Mission possible"
Een methode om (gedrags)problemen bij kinderen/jongeren te vertalen naar ‘te leren vaardigheden’
IndividuClassic I19-014 afgelopenMuzisch creatieve ICT- en media-prikkels
Creatief aan de slag met muzische ICT-toepassingen voor jouw klas
IndividuKomenleren I19-057 afgelopenKomen leren van en met elkaar – samen voor de klas – co-teaching/teamteaching
IndividuClassic I19-122 afgelopenStudienamiddag voor alle opvoeders
Herstelgericht handelen, zoveel meer dan omgaan met conflicten!
IndividuClassic I19-024 afgelopenEfficiënt en interactief vergaderen met ICT-tools
Optimaliseer jouw vergaderingen met hedendaagse ICT-toepassingen
IndividuClassic I19-117
Nieuw
afgelopenDe basisprincipes van het Kagan Coöperatieve concept en Kaganstructuren
Een driedaagse basisopleiding in het concept met Kagan Coöperatief leren
IndividuClassic I19-020 afgelopenOp digitale leerwandeling met iPad(s)
Interactieve wandelingen (met opdrachten) zelf maken
IndividuClassic I19-063
Nieuw
afgelopenSysteemdenken over het klimaat
Ondervind het belang van systeemdenken en maak kennis met werkvormen om systeemdenken toe te passen in de klas
IndividuClassic I19-027 afgelopenICT en prentenboeken
Digitale mogelijkheden om een prentenboek te verwerken in de kleuterklas
IndividuClassic I19-059 afgelopenMindful@school
IndividuClassic I19-069
Nieuw
afgelopenOver kleine en grote vulkanen
Omgaan met gedragsproblemen in het onderwijs
IndividuClassic I19-031 afgelopenSamen sterker in gezag!
Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school
IndividuLeerlabo I19-049 afgelopenSTEM en onderzoekend leren!
Hoe pak je het aan in de basisschool?
IndividuKomenleren I19-055 afgelopenTwee leraren voor de klas!
Komen leren in Ten Parke Torhout
IndividuClassic I19-039 afgelopenEvalueren in de kleuterklas
Van proberen kan je leren! - deel 3
TeamClassic T19-311 Instrumentale update in de klas: van level 2000 ritmestokjes-handtrom naar level 2019 cajon-boomwhacker-ukelele.
Spelen met cajons, boomwhackers, kazoo, ukelele in de klas
TeamClassic T19-314
Nieuw
Coöperatief leren voor leraren wiskunde in het secundair - driedaagse opleiding
TeamClassic T19-248 Activiteiten ontwerpen vanuit Zill
De Zill-uitdagingen toepassen op een concrete activiteit
IndividuClassic I19-113 afgelopenSTEM-uitdagingen met Arduino
Arduino programmeren met Ardublock (basis)
IndividuClassic I19-110
Nieuw
afgelopenMaak zelf apps voor smartphone of tablet
Kennismaking en ontwerp van eenvoudige apps met App Inventor, Thunkable en X.Thunkable
IndividuKomenleren I19-106
Nieuw
afgelopenZin krijgen in … STEM in de kleuterklas
Hoe maak ik met deze buizen een knikkerbaan?
IndividuClassic I19-112 afgelopenSTEM-uitdagingen met LEGO MINDSTORMS
STEM project, programmeren van “variabele trajectcontrole” met LEGO MINDSTORMS
IndividuClassic I19-111
Nieuw
afgelopenMaak zelf apps voor smartphone of tablet om elektronica aan te sturen
Aansturen van elektronica met App Inventor of Thunkable voor Android

FilterFilter wissen

Doelgroep

Niveau

  • Basisonderwijs (250)
  • Secundair onderwijs (206)
  • Hoger onderwijs (69)
  • Deeltijds kunstonderwijs (34)
  • Volwassenenonderwijs (64)

Thema

  • Alle thema's
    • 2018-2019 (327)
      • Vak- en domeinoverstijgend (327)
        • CLIL (1)
        • Communicatie (27)
        • Didactiek (117)
        • Diversiteit (19)
        • Evaluatie (20)
        • Klasmanagement (21)
        • Leerbegeleiding (68)
        • Leerlingenbegeleiding (23)
        • M-decreet (13)
        • Media en ICT (52)
        • Motivatie (28)
        • Nieuwkomers (1)
        • Ouders (8)
        • Sociale vaardigheden (14)
        • STEM (24)
        • Taalbeleid (2)
        • Warme school (22)
        • Welbevinden (42)
        • Zelfzorg (26)
        • Zorg (59)

Type nascholing

Leerformat