Hoi! … Oei… Geachte… !? Verbindende, schriftelijke communicatie op school

Opgepast!

Deze werkwinkel maakt deel uit van Dag van de opvoeder
Je kan je niet rechtstreeks inschrijven voor deze werkwinkel, maar je kan wel inschrijven voor 'Dag van de opvoeder' en dan kiezen voor deze werkwinkel.
Doelstellingen
  • Op basis van praktijkvoorbeelden inzicht krijgen in wat goeie schriftelijke communicatie tussen de verschillende partners op school kan zijn
  • Oefenen in het optimaliseren van die communicatie
Inhoud

Beste

Enige tijd geleden bracht ik een papier binnen aan het secretariaat. Dat ging over een terugbetaling via het ziekenfonds voor de uitstap naar Parijs. Kevin kon niet mee wegens een dubbele beenbreuk. Zou dat blad al ingevuld zijn?

Beleefde groeten

Louise Duroo, mama van Kevin

De communicatie tussen school en leerlingen/ouders en zeker ook omgekeerd, die tussen ouders of leerlingen en de personeelsleden, volgt de algemene trend in onze samenleving: er wordt altijd maar meer gecommuniceerd. Ook als opvoeder of administratief medewerker bestaat je werk voor een groot deel uit berichtjes schrijven en beantwoorden.

Als je vanuit de school communiceert met leerlingen of ouders, is dat altijd met goede bedoelingen. Je wil info bezorgen, antwoord geven op een vriendelijke vraag, begrip tonen, inzicht bijbrengen, overtuigen of gepast reageren op een boos bericht of een mail vol frustratie. Toch is het niet altijd gemakkelijk om die goede bedoelingen in de juiste woorden om te zetten. Alhoewel … met wat inzicht in de opbouw van een bericht, het effect van bepaalde woorden, enkele handige knepen en vooral concrete oefening kun je je verbindende communicatie vleugels geven!

Methodiek

Uit levensechte voorbeelden distilleren we eerst algemene principes rond (schriftelijke) communicatie. Daarna gaan we in groepjes enkele oefeningen te lijf, feedback natuurlijk inbegrepen.

Beginsituatie

Zin om te sleutelen aan brieven, mails, nota’s… om beter te communiceren.

Beurten

Letter Tijdstip

Inschrijven

niet mogelijk

Praktische info

Docent

  • Peter Van Dycke

Type nascholing

  • Werkwinkel

Code

W19-160

Inschrijven

niet mogelijk

Delen