Kan een konijn aan wetenschap doen?

Nieuw dit schooljaar

Leren onderzoeken door te filosoferen

Doelstellingen
  • Je leert hoe je de STEM-onderzoeksvaardigheden van kinderen kan stimuleren via dialoog of filosofisch gesprek.
  • Je ontdekt met welke vragen je de twijfelende, onderzoekende, argumenterende en vragende houding van kinderen kan stimuleren

Inhoud

Leeft een appel? Waar komt de wind vandaan? Kan een robot ziek zijn? Leerlingen bedenken honderden gekke vragen vol verwondering over natuur, wetenschap en techniek. Maar hoe start je vanuit deze vragen een verdiepend gesprek? En hoe stimuleer je in het gesprek een onderzoekende en reflecterende houding bij leerlingen?

Het filosoferen laat toe deze vragen te gebruiken als startpunt voor een onderzoek. In de workshop zullen we toelichten, demonstreren en onderzoeken hoe filosoferen het wetenschapsonderwijs kan versterken.

De Filozoo-methodiek biedt didactisch materiaal waarmee je onmiddellijk aan de slag kan in de les. Leerkrachten leren hoe ze binnen wereldorientatie en natuurwetenschappen een filosofisch gesprek kunnen begeleiden en hoe de dieren van Filozoo ingezet kunnen worden om te experimenteren met verschillende denkstrategieën : de filokikker stimuleert leerlingen om grote vragen te stellen, de argumenteerbeer vraagt naar redenen, het twijfelschaap stelt zekerheden in vraag en exploraf daagt uit om op onderzoek te gaan.

De workshop is interactief. Leerlingen gaan zelf al filosoferend aan de slag en krijgen concrete tips en trics mee om in de klas mee aan het werk te gaan.

Methodiek

Workshop

Beginsituatie

/

Contact

Praktische info

Docent

  • Odisee vzw

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • lager onderwijs
        • tweede graad
          • derde graad
      • Secundair onderwijs
        • gewoon secundair onderwijs
          • eerste graad
            • A-stroom
              • B-stroom

          Doelgroep

          • Leraren en docenten
            • Directeurs en adjunct-directeurs
              • Middenkader
                • Beleidsondersteuners
                  • CLB-medewerkers

                    Maximum aantal deelnemers

                    16

                    Code

                    T20-302