EHBO&O: Eerste Hulp Bij Ondernemend Onderwijs

Nieuw dit schooljaar

Tips en tricks voor het herkennen, begrijpen en uitbouwen van een ondernemend leermilieu binnen jouw eigen vak

Doelstellingen
  • Bewust zijn van de rol van de leerkracht in het stimuleren van ondernemingszin;
  • Aan de slag kunnen om eigen vakinhoud ondernemender te geven.
Inhoud

Met de nieuwe eindtermen komt ondernemingszin en in het verlengde daarvan ondernemend onderwijs nog meer in de kijker te staan. Maar wat betekent “ondernemend onderwijs” eigenlijk? Wat kan ik als leerkracht (in mijn dagdagelijkse praktijk) doen om ondernemend(er) voor de klas te staan? Hoe kan ik ondernemingszin stimuleren binnen mijn lesinhoud, mijn vak?

Aan de hand van het theoretische STEP-model (Prof. Laevers - Cego) gaan we samen op zoek naar de antwoorden op bovenstaande vragen. We nemen het leermilieu onder de loep en staan (kort) stil bij de impact van oa klasorganisatie, leerkrachtstijl, evaluatie,…

Via concrete cases gaan we in groep kijken wat we kunnen doen met onze opgegeven leerinhoud. We denken na over het eigenaarschap van leerlingen en leren van elkaar. Gewapend met nieuwe inzichten en praktisch inzetbare tips kan je aan de slag in je eigen klas.

Methodiek
  • Activerende werkvormen, ervaringsuitwisseling, doceermoment;
  • Na de workshop toegang tot online kenniscentrum met info.
Beginsituatie

Geen specifieke voorkennis vereist. Wel graag wat praktische ervaring in functie van klashouden.

Contact

Praktische info

Docenten

  • Vlajo
  • Ben Peeters

Prijs per sessie

  • € 450 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad
                          • buitengewoon secundair onderwijs
                            • deeltijds leren en werken

                            Doelgroep

                            • Leraren en docenten

                              Maximum aantal deelnemers

                              25

                              Code

                              T20-267