Belevings-en ervaringsgericht spelen met peuters en kleuters

Waarom de doos leuker is dan wat er in zit

Doelstellingen

Herontdekken dat kinderen ‘spelers’ zijn en dat we hen dat niet moeten leren. Ontdekken welke spelimpulsen we kunnen geven om kleuters via hun eigen spel meer te laten leren, beleven en ervaren.

Inhoud

Kinderen en in het bijzonder kleuters, zijn spelers. Spelen doen ze van nature uit om de wereld te verkennen en te begrijpen. De vraag is of we hen nog voldoende de kans geven om ‘écht’ te spelen. Om de wereld te beleven en te ervaren. Om nu een ridder te zijn en 2 minuten later een tijger. Wat is ‘niet gevormd speelgoed’ en waarom kan een prinsessenkleedje enkel voor een prinses dienen? Deze nascholing overlaadt je met praktijkvoorbeelden van creatief spelen en toont aan dat de doos leuker is om mee te spelen dan wat er in zit.

Methodiek

Het ene voorbeeld na het andere wordt op je afgevuurd. Foto’s en filmpjes geven een concreet beeld van hoe de spelmethodieken toegepast kunnen worden in de praktijk.

Contact

Praktische info

Docent

  • Frederik De Schepper

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter

        Doelgroep

        • Leraren en docenten

          Maximum aantal deelnemers

          25

          Code

          T20-137