QuickWin4Schools 4: projectaanpak voor veranderingsprocessen!

Nieuw dit schooljaar

Hoe zorgen we voor sterke operationele aanpak van verschillende uitdagingen?

Doelstellingen

Deelnemers aan deze sessie verwerven volgende competenties:

  • Kennisvaardigheden: de deelnemers beschikken over verschillende inzichten betreffende projectmanagement.
  • Toepassingsvaardigheid: de deelnemers kunnen verschillende methodieken toepassen in de gepaste context op hun school en worden zodoende operationeel planner voor hun school.
  • Attitudevaardigheid: deelnemers beschouwen projectaanpak als een concreet instrument voor veranderingsmanagement.
Inhoud

Tijdens deze sessie behandelen we volgende inhouden:

Hoe kunnen we de complexiteit van een uitdaging (project) beheersbaar maken via work breakdown structure?

Delegeren, monitoren, agenderen en procesopvolging behoren tot projectplanning. Hoe pak je dat aan zonder het overzicht en de sturing te verliezen? De ASANA aanpak biedt heel wat mogelijkheden.

Hoe zorg je dat projecten door teamwerking ondersteund worden: het gebruik van teamborden vanuit de SCRUM methodiek?

We bieden verschillende instrumenten aan die onmiddellijk bruikbaar zijn op school.

Methodiek

De verschillende inzichten, methodieken en intrumenten betreffende projectmanagement worden toegelicht vanuit veranderingsmanagement. Daarnaast worden verschillende instrumenten concreet besproken en uitgetest op hun toepassingsmogelijkheden binnen de eigen schoolcontext in de vorm van dialoog en interactieve werkmomenten.

Contact

Praktische info

Docent

  • Peter Van de Moortel

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken

                                          Doelgroep

                                          • Directeurs en adjunct-directeurs
                                            • Middenkader
                                              • Beleidsondersteuners

                                                Maximum aantal deelnemers

                                                24

                                                Code

                                                T19-281