Binnenklasdifferentiatie! Praktisch en haalbaar organiseren!

Doelstellingen
  • Kennismaken met interactieve werkvormen om kinderen maximaal te betrekken in een korte instructie. (Expliciete Directie Instructie)
  • Een differentiatieles kunnen organiseren d.m.v. een soepele instructie. (IGDI)
  • Kinderen actief kunnen betrekken bij de procesevaluatie om het zelfsturend gedrag te vergroten.
Inhoud

De context, onze leerlingen en ons leerplan bepalen meer dan ooit onze aanpak. Vertrekkend vanuit een interactieve klassikale instructie komen we tot een gedifferentieerde instructie die zo goed mogelijk tegemoet komt aan de individuele noden van de kinderen. We hechten bijzonder veel belang aan de ontwikkeling van ondernemende vaardigheden en attitudes die kinderen nodig hebben om in een gedifferentieerde klas te kunnen leren en leven: willen leren uit fouten, hulp vragen, hulp bieden, aan afspraken kunnen houden, zelfredzaamheid vergroten, …

Na het volgen de workshop krijg je toegang tot het kenniscentrum ‘Differentiatie’ van onze website www.vlajo.org. Met de fiches en tools die je hier vindt, kan je meteen aan de slag om de lessen uit jouw eigen methode in het model te gieten.

Methodiek

Interactieve werkvormen, ervaringsuitwisseling, doceermoment

Contact

Praktische info

Docenten

  • Vlajo
  • Jurn Van den Meersche

Prijs per sessie

  • € 450 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • lager onderwijs
        • eerste graad
          • tweede graad
            • derde graad

        Doelgroep

        • Leraren en docenten
          • Directeurs en adjunct-directeurs
            • Beleidsondersteuners
              • Zorgcoördinatoren

                Maximum aantal deelnemers

                25

                Code

                T19-253