Meer dan woorden!

Coachende gesprekken met leerlingen en/of ouders

Doelstellingen
  • Inzicht krijgen in de regels en voorwaarden van coachende gesprekken
  • Handvatten aangereikt krijgen om de gesprekken zelf te voeren
  • De ruimte krijgen om kleine situaties uit te proberen en feedback te krijgen
Inhoud

‘Een leerkracht is iemand die lesgeeft.’ Als je even stilstaat bij de werkelijkheid, merk je al gauw hoe beperkt dit beeld van de opdracht van de leerkracht is. Er komt immers veel meer bij kijken dan enkel lesgeven.

Een leraar moet het ene ogenblik lesgeven, dan weer organiseren, ondersteunen, bijsturen, luisteren, raad geven ... Een leerkracht vervult duidelijk verschillende rollen en dat zowel in relatie met leerlingen als met ouders.

Onderwijs dat aansluit bij de behoeften en de kwaliteiten van de leerlingen en bij de verwachtingen van de ouders vraagt om een meer coachende rol van de leerkracht. Maar hoe voer je nu precies een coachend gesprek? En hoe zorg je ervoor dat je gesprekspartners ook iets leren uit die gesprekken?

In deze sessie maak je kennis met en oefen je gesprekstechnieken die het gemakkelijker zullen maken om een coachende rol bij je leerlingen en/of hun ouders op te nemen.

Op vraag van de school kan het accent ofwel op gesprekken met leerlingen ofwel op gesprekken met ouders gelegd worden.

Methodiek

We starten met een stukje theorie en gaan al snel over naar de praktijk met voorbeelden, simulaties en rollenspel.

Contact

Praktische info

Docenten

  • Ipse bvba
  • Marcella Deneve
  • Charlotte Nyssen

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken

                                          Doelgroep

                                          • Leraren en docenten
                                            • Opvoeders
                                              • Orthopedagogen

                                                Maximum aantal deelnemers

                                                20

                                                Code

                                                T19-221