Verlichte gedichten en amuzementen

Omgaan met poëzie en muzische momenten met taal

Doelstellingen

Creatief en taalbeschouwelijk omgaan met gedichten gecombineerd met muzische aspecten van taal. We beschouwen taal en we beleven plezier aan taal.

Inhoud

Concrete werkvormen waarbij iedereen binnen de vijf minuten aan de slag kan: beschouwen van, vergelijken van en spreken over gedichten via diverse tactieken, taalmuzisch bezig zijn via luisteren, tekenen, spreken, vergelijken, bewegen, invulschrijven, schrijven zonder te schrijven, verhaalschrijven, illustreren, associëren, taalspellen. We leren de prettige en de eigenaardige kantjes van taal kennen met het nodige respect voor het specifieke genre van de poëzie.

De sessie duurt anderhalf tot twee uur, zowel voor kinderen als voor volwassenen zonder pauze.

Methodiek

We werken op eilandjes van vier à zes deelnemers. We effenen eventuele hobbels door collectief en anoniem te werken, vooral in groepen van kinderen/jongeren. We beperken het materiaal tot enkele tafels, papier en schrijfspullen.

Beginsituatie

Deelnemers brengen enkele bladen papier en schrijfspullen mee.

Contact

Praktische info

Docent

  • Joris Denoo

Prijs per sessie

  • € 195 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • lager onderwijs
        • derde graad
    • Hoger onderwijs

      Doelgroep

      • Leraren en docenten
        • Directeurs en adjunct-directeurs
          • Leerlingen

            Maximum aantal deelnemers

            25

            Code

            T19-218