Hélp! Hoe moet ik differentiëren bij hoogbegaafde leerlingen?

Compacten en verrijken voor hoogbegaafde leerlingen, hoe begin je daar aan?

Doelstellingen

Kennis en inzicht verwerven in de manier van denken en leren van hoogbegaafde leerlingen en in de principes van hoogbegaafd onderwijs.

Inhoud

Er zijn twee belangrijke redenen waarom we in de lagere school en kleuterschool moeten gaan differentiëren en een aangepast curriculum aan hoogbegaafde kinderen moeten aanbieden: ook hoogbegaafde leerlingen moeten leren falen en leren werken. Wanneer ze het steeds veel te makkelijk hebben in de klas, komen ze nooit uit hun comfortzone en gaan ze nooit inspanningen leren leveren.

De reguliere leerstof, instructie en herhalingsoefeningen zijn afgestemd op leerlingen met een gemiddelde intelligentie. De leerstijl van hoogbegaafde leerlingen wijkt door hun ongewone manier van denken sterk af van de leerstijl van reguliere leerlingen.

Deze nascholing geeft je meer inzicht in hoe hoogbegaafde leerlingen denken en leren. Vervolgens krijg je mee hoe de principes van hoogbegaafd onderwijs in elkaar zitten. Wat zijn de valkuilen, waarop moet je letten, wat is dat juist ‘compacten’, hoe weet ik welk verrijkingsmateriaal geschikt is?

Methodiek

Interactieve uiteenzetting met presentatie, met veel mogelijkheid tot vragen stellen en tot discussie. Bespreking en inkijken van een aantal verrijkingsmaterialen.

Beginsituatie

Interesse in het thema hebben, beseffen dat hoogbegaafdheid geen luxeprobleem is!

Contact

Praktische info

Docent

  • Sabine Sypré

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
              • Hoger onderwijs
                • Volwassenenonderwijs

                  Doelgroep

                  • Leraren en docenten
                    • CLB-medewerkers

                      Maximum aantal deelnemers

                      25

                      Code

                      T19-195