Omgaan met té mondige kinderen en leerlingen

Kinderen hebben geleerd om mondig te zijn, nu nog leren wanneer wel en wanneer niet ...

Doelstellingen
  • Leerlingen begeleiden in het ‘fatsoenlijk gebruik’ van verworven mondigheid.
  • Begrenzen via lichaamstaal, eigen aan ‘respectvol leiderschap’.
Inhoud

We hebben de laatste decennia kinderen voluit een stem gegeven maar hebben we hen ook begeleid in het ‘fatsoenlijk gebruik’ van deze mondigheid?

Dat kinderen mondiger worden, kunnen we alleen maar toejuichen: het is een welgekomen inhaalbeweging sinds de jaren 60.

Alleen hebben begeleiders en ouders deze inhaalbeweging vaak iets te eenzijdig gemaakt en de begrenzing van deze mondigheid wat verwaarloosd. Overleg, discussie, bemiddeling, luisterbereidheid ... Ondanks alle vernieuwingen en pedagogische inzichten, blijven klassikale instructies een noodzaak, hoewel minder vaak en minder lang. De leerkracht bepaalt wanneer mondigheid wenselijk is, maar organiseert ook tijdsspanne waar mondigheid niet aan de orde is. Sommige leerlingen moeten leren omgaan met deze grenzen, mondigheid die even geparkeerd moet worden ...

We oefenen met deze begrenzing, geënt op een open, eerlijke en duidelijke basis: gezag en respect.

Methodiek

Deze vorming is interactief. Theoretische kaders vormen een grondige basis. We werken vooral via voorbeelden en ervaring.

Contact

Praktische info

Docent

  • Hendrik Gaublomme

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie
    € 1100 voor 2 sessies

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken
                                          • Hoger onderwijs
                                            • Deeltijds kunstonderwijs
                                              • Volwassenenonderwijs

                                                Doelgroep

                                                • Leraren en docenten
                                                  • Directeurs en adjunct-directeurs
                                                    • Middenkader
                                                      • Beleidsondersteuners
                                                        • Administratief ondersteunend personeel
                                                          • Opvoeders
                                                            • Zorgcoördinatoren
                                                              • Leerlingenbegeleiders
                                                                • CLB-medewerkers

                                                                  Maximum aantal deelnemers

                                                                  25

                                                                  Code

                                                                  T19-183