De leraar als coach

Focus op de oplossingen i.p.v. op de problemen

Doelstellingen
  • vergroten van het probleemoplossend vermogen van de leerling zelf, door te focussen op de oplossingen i.p.v. op de problemen;
  • bewust maken van onbewuste, sturende strategieën;
  • het beste in de leerling naar boven brengen;
  • inzichten blootleggen tussen gedachten - emoties - overtuigingen.
Inhoud

Eén van de pijlers van ZILL is “De harmonische ontwikkeling van elke leerling staat voorop”. Binnen de ontwikkeling van de attitudes en inzicht die leerlingen nodig hebben om zelfredzaam en gelukkig te functioneren, bied ik deze workshop aan. Jij bent als leerkracht die gids en de coachende attitude is hierbij van wezenlijk belang!

Coachen is een essentiële vaardigheid binnen het onderwijs en vraagt verbinding met jezelf, met de ander, reflectie (=communicatie met jezelf), bewustzijn, oefening, vallen en opstaan.

In deze workshop hebben we aandacht voor:

  • de juiste oplossingsgerichte vragen stellen;
  • onbevooroordeeld en met volle aandacht luisteren;
  • de inhoud geparafraseerd teruggeven;
  • stimuleren van reflectie;
  • confronteren en een spiegel voorhouden;
  • out of the box denken;
  • positief bekrachtigen.

In teamverband kan je natuurlijk meer verdiepen naargelang er meer tijd is, dus kan aangeboden worden in allerlei vormen, bv. 1 sessie als smaakmaker, twee sessies na elkaar (volledige dag), ...

Methodiek

Binnen een theoretisch kader is er ruimte voor interactief gesprek en reflecterende oefeningen waarbij enkele vaardigheden als coach worden geëxploreerd.

Beginsituatie

Open geest en bereidheid om jouw eigen communicatiegewoontes kritisch onder de loep te nemen.

Contact

Praktische info

Docent

  • Griet Vanhooren

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie
    € 1100 voor 2 sessies

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • lager onderwijs
        • derde graad
      • buitengewoon basisonderwijs
      • Secundair onderwijs
        • gewoon secundair onderwijs
          • eerste graad
            • A-stroom
              • B-stroom
              • tweede graad
                • aso
                  • bso
                    • kso
                      • tso
                      • derde graad
                        • aso
                          • bso
                            • kso
                              • tso
                              • vierde graad
                              • buitengewoon secundair onderwijs
                                • deeltijds leren en werken
                                • Hoger onderwijs
                                  • Deeltijds kunstonderwijs
                                    • Volwassenenonderwijs

                                      Doelgroep

                                      • Leraren en docenten
                                        • Directeurs en adjunct-directeurs
                                          • Middenkader
                                            • Beleidsondersteuners
                                              • Administratief ondersteunend personeel
                                                • Opvoeders
                                                  • Zorgcoördinatoren
                                                    • Leerlingenbegeleiders
                                                      • CLB-medewerkers

                                                        Maximum aantal deelnemers

                                                        25

                                                        Code

                                                        T19-168