Leerlingen motiveren … en gemotiveerd houden!

Basisinzichten om te ontdekken hoe je de motivatie van jongeren kunt beïnvloeden (met oefeningen en casebespreking)

Doelstellingen

Inzicht verwerven in motivatie van kinderen/jongeren en kennismaken met concrete technieken om die te beïnvloeden.

Inhoud

Blijkbaar is het ontzettend moeilijk om leerlingen te motiveren en om hen gemotiveerd te houden. Die indruk ontstaat toch als je enkele weken of maanden bezig bent. Ook de collega's in de lerarenkamer schijnen die opvatting te delen. Niet echt bemoedigend om er dan weer vol enthousiasme tegenaan te gaan.

Of toch? Kunnen we door stil te staan bij wat 'motivatie' inhoudt, opnieuw energie opdoen? Vinden we manieren om aan bepaalde positieve houdingen te werken en zo wél een goede, motiverende groepsdynamiek op gang te krijgen? Kunnen we individuele leerlingen opnieuw bijtrekken?

Het kan zeker. In deze vorming belichten we verschillende aspecten van het motiveren van kinderen en manieren om de motivatie op peil te houden. Maar we willen vooral ook tot een uitwisseling komen van concrete technieken om hiermee in de klas aan de slag te gaan (en te blijven).

Deze sessie is vooral bedoeld voor beginnende leerkrachten of voor hen die toe zijn aan een opfrissing.

In de sessie wordt gefocust op:

  1. informatief overzicht met verschillende kaders en voorbeelden;
  2. oefensessie op basis van concrete cases die de deelnemers zelf mogen aanreiken (liefst op voorhand);
  3. ‘afwisseling’ als sleutelwoord: link met gedifferentieerde pedagogiek.
Methodiek
  1. informatieve overzichtssessie (voor beginners): interactieve lezing over de factoren die de motivatie beïnvloeden;
  2. oefensessie: uitwisseling van ideeën en methodieken op basis van concrete cases (op voorhand te bezorgen);
  3. focus op vakoverschrijdende pedagogische differentiatie met oefeningen.

Contact

Praktische info

Docent

  • Luc Vande Walle

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken

                                          Doelgroep

                                          • Leraren en docenten
                                            • CLB-medewerkers

                                              Maximum aantal deelnemers

                                              25

                                              Code

                                              T19-161