Omgaan met ADHD, concentratie- en werkhoudingsproblemen

Doelstellingen

Zicht krijgen op de complexe problemen die kinderen/tieners met ADHD/ADD, concentratie- en/of werkhoudingsproblemen elke dag ervaren en hoe je hen best kunt ondersteunen.

Inhoud

Als inleiding krijg je een concreet beeld van de kenmerken van ADHD/ADD, de bijkomende problemen en de raakvlakken met andere stoornissen. Daarna wordt gefocust op concrete tips voor het leren leren en leren leven op school:

  • Hoe gaan we als leraar, opvoeder of leerlingenbegeleider best om met leerlingen met aandachtsstoornissen, overbeweeglijk en/of impulsief gedrag?
  • Welke hulpmiddelen zijn er om gewenst gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag te voorkomen?

De voordrachtgever benadert deze problematiek vanuit zijn dagelijkse ervaring als leerkracht, leerlingenbegeleider en ouder.

Methodiek

Lezing m.b.v. powerpointpresentatie en gekruid met veel concrete voorbeelden

Contact

Praktische info

Docent

  • Marc Derudder

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken

                                          Doelgroep

                                          • Leraren en docenten
                                            • Directeurs en adjunct-directeurs
                                              • Middenkader
                                                • Beleidsondersteuners
                                                  • Administratief ondersteunend personeel
                                                    • Opvoeders
                                                      • Zorgcoördinatoren
                                                        • Leerlingenbegeleiders
                                                          • CLB-medewerkers
                                                            • Vertrouwenspersonen

                                                              Maximum aantal deelnemers

                                                              25

                                                              Code

                                                              T19-158