De kloof tussen armoede en school overbruggen

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Op zoek naar de juiste golflengte

Doelstellingen
  • De moeilijke communicatie tussen de school en de armsten op gang brengen en vergemakkelijken door de kennis van hun leefwereld en ervaringen;
  • inzicht krijgen in wat de relatie tussen de armsten en de school beïnvloedt.
Inhoud

De terminologie “4de wereld” is helaas een rauwe waarheid: de armsten leven in een andere wereld dan onderwijsmensen. Als buitenstaander hebben we weinig of geen voeling met die wereld … maar om een goede communicatie met hen te kunnen voeren is het belangrijk dat we ons leren in te leven in hun problemen.

In het eerste deel gaan we dan ook samen op verkenning in de wereld van de armsten: wat is “armoede” en hoe beïnvloeden hun levensomstandigheden de jongeren waarmee wij in klas op weg naar een diploma willen? Dit doen we zoveel mogelijk aan de hand van een gesprek met een papa/mama die in armoede leeft.

Daarna proberen we op basis van getuigenissen van de armsten onze communicatiemethoden aan te passen om respectvol met elkaar om te gaan en samen vooruit te komen.

Kan ook als plenair referaat gebracht worden.

Methodiek

Af te spreken:

Indien mogelijk steeds gecombineerd met een getuigenis van een ouder in armoede

  • referaat met mogelijkheid tot vragen achteraf;
  • interactief op verkenning in de 4de wereld en op zoek naar communicatietips
  • stellingenspel met bespreking;
  • filmfragment met bespreking, opdracht tot toepassingsmogelijkheden in eigen school.
Beginsituatie

Openheid om onbevooroordeeld op verkenning te gaan in de 4de wereld en op basis van die kennis te zoeken hoe we de communicatie tussen de 2 werelden kunnen optimaliseren.

Praktische info

Docent

  • Guido Decombel

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken

                                          Doelgroep

                                          • Leraren en docenten
                                            • Directeurs en adjunct-directeurs
                                              • Middenkader
                                                • Beleidsondersteuners
                                                  • Administratief ondersteunend personeel
                                                    • Opvoeders
                                                      • Zorgcoördinatoren
                                                        • CLB-medewerkers
                                                          • Vertrouwenspersonen
                                                            • GON-begeleiders

                                                              Maximum aantal deelnemers

                                                              25

                                                              Code

                                                              T19-156