Tips voor een denkende klas!

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Leer kinderen/jongeren actief meedenken

Doelstellingen

Hoe bereik je in je klas voldoende diepgang en voldoende productiviteit als het gaat om ‘denken in klas’. Met andere woorden: wat doet een kind bij de vraag ‘denk eens diep na!’ ... Deze workshop biedt je inzichten en praktische ‘tools’ om het denken te optimaliseren in jouw klas.

Inhoud
  • Waarom aandacht voor denken?
  • Nieuwe inzichten over denken en het brein
  • Wat zijn ‘denkvaardigheden’?
  • Voorbeelden van denktechnieken en denk-activerende werkvormen
  • Voorbeelden uit de praktijk
  • 10 aandachtspunten voor de denkende klas!
  • Digitale tools voor ‘higher order thinking’
Methodiek
  • interactieve uiteenzetting van de tips;
  • coöperatieve werkvormen en uitwisseling;
  • introductie en toepassing in korte oefeningen van ‘thinking tools’.

Praktische info

Docent

  • Peter Van de Moortel

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • lager onderwijs
        • eerste graad
          • tweede graad
            • derde graad
        • Secundair onderwijs
          • gewoon secundair onderwijs
            • eerste graad
              • A-stroom
                • B-stroom
                • tweede graad
                  • aso
                    • bso
                      • kso
                        • tso

                    Doelgroep

                    • Leraren en docenten

                      Maximum aantal deelnemers

                      24

                      Code

                      T19-150