Als een vis in het water: zo voel ik me als leraar!

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Over zelfzorg en zelfcoaching als stresspreventie: de kracht van acht sleutels

Doelstellingen
  • Bewustwording van eigen manier van denken en de invloed ervan op ons gedrag.
  • Sleutels leren hanteren om preventief om te gaan met stress.
  • Op die manier vergroten ze hun eigen welbevinden en onrechtstreeks dat van hun leerlingen.
Inhoud

Stress is een grote boosdoener voor ons gevoel van welbevinden, alhoewel we (een beetje) stress nodig hebben om vooruit te geraken in ons werk en leven. We kunnen de stressfactoren niet uitschakelen, maar we kunnen er wel mee leren omgaan.

We baseren ons voor de praktische tools op neurobiologische onderzoeksresultaten. Hierdoor komen we bij spel, nieuwsgierigheid, oefeningen en een veilige context. Niet toevallig de 4 pijlers die nodig zijn om nieuwe vaardigheden te leren. Ook je goed voelen is een vaardigheid die je kan leren (voor 40% hebben we het zelf in handen…)

Wat kunnen we doen om herstelhormonen aan te maken die ons helpen ontspannen/ die ons als een vis in het water doen voelen?

Door:

1. te oefenen in dankbaarheid

2. te denken in termen van overvloed

3. je talenten zoveel als mogelijk in te zetten

4. te kijken naar je ‘allergieën’ en ‘ergernissen’

5. je eigen overtuigingen in vraag te stellen en ze niet allemaal te geloven

6. goed te communiceren: assertief en duidelijk

7. te luisteren naar je lichaam: het spreekt: ademen en verbeelden

8. een actiepunt te formuleren en hiermee daadwerkelijk aan de slag te gaan. DOEN!

Kiezen voor deze manier van kijken en doen, helpt je meer ontspannen lesgeven en je bekomt zo betere resultaten bij je leerlingen.

Methodiek
  • Interactie met collega’s;
  • theoretische kaders over positieve psychologie en appreciative inquiry (waarderend kijken)
  • vragen om te reflecteren en om evidenties in vraag te stellen
  • oefenen van specifieke vaardigheden om aan zelfsturing te kunnen doen.
Beginsituatie

Bereidheid om het eigen functioneren te bevragen.

Praktische info

Docent

  • Wen Geerts

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken
                                          • Hoger onderwijs
                                            • Deeltijds kunstonderwijs
                                              • Volwassenenonderwijs

                                                Doelgroep

                                                • Leraren en docenten
                                                  • CLB-medewerkers

                                                    Maximum aantal deelnemers

                                                    25

                                                    Code

                                                    T19-147