Ik krijg het moeilijk uit mijn hoofd

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Hoe omgaan met leerlingen na trauma of in een rouwsituatie

Doelstellingen

Na deze workshop kan je veiliger en gerichter omgaan met leerlingen die een schokkende gebeurtenis hebben meegemaakt.

Inhoud

Meer leerlingen dan we denken krijgen te maken met een schokkende of traumatische gebeurtenis. De papa van Ruben komt om bij een verkeersongeval, bij Febe thuis wordt ingebroken, de ganse klas is in shock na een terroristische aanslag in Brussel of Parijs.

Als leerkracht of directie is het niet altijd even makkelijk om hiermee om te gaan. Wat zeg je best tegen een leerling? Wanneer is een reactie normaal? Wanneer is er meer hulp nodig? Wat is jouw taak en hoe ga je zelf om met de verhalen van de leerlingen in je klas of school?

In deze sessie gaan we in op de impact van een schokkende gebeurtenis op kinderen en jongeren. We kijken naar wat kinderen en jongeren nodig hebben na het meemaken van een schokkende gebeurtenis en staan stil bij wat de rol van de school, leerkracht of directie hierbij is. We gaan dieper in op hoe jij, als leerkracht of directie, met je eigen vragen en emoties kan omgaan, en hoe de zorg voor je leerlingen, je klas of je school in evenwicht kan blijven met de zorg voor jezelf.

Methodiek

Na deze sessie kan je veiliger en gerichter omgaan met leerlingen die een schokkende gebeurtenis hebben meegemaakt. Aan de hand van concrete casussen, groepsdiscussie, en eigen inbreng, wordt de theorie omgezet in de praktijk.

Praktische info

Docent

  • Ilse Vande Walle

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs

                Doelgroep

                • Leraren en docenten
                  • Directeurs en adjunct-directeurs
                    • Middenkader
                      • Beleidsondersteuners
                        • CLB-medewerkers

                          Maximum aantal deelnemers

                          25

                          Code

                          T19-136