Ook sterke leerlingen uitdagen door te differentiëren met Bloom

Doelstellingen

In deze workshop, die je een praktische tool biedt om te differentiëren, leer je om je lessen zo aan te passen dat je er zowel tragere als sterkere leerlingen mee bereikt.

Inhoud

Sterke leerlingen uitdagen met de taxonomie van Bloom!

Door vragen en opdrachten in een les op te nemen die zowel een beroep doen op het ‘lagere orde-denken’ als het ‘hogere orde-denken’, wordt tijdens de les op het gehele cognitieve domein een beroep gedaan, m.a.w. je bereikt er àlle leerlingen mee. Ook de sterkere leerlingen worden erdoor uitgedaagd.

Wij hebben een praktisch hulpmiddel ontwikkeld om je gewone lessen (wereldoriëntatie, wiskunde, taal,…) up te graden zodat je er zowel de tragere als de sterkere leerlingen mee bereikt. In deze module leren we je de theorie aan, maar vooral ook hoe je dit praktisch aanpakt.

Methodiek

Zeer korte interactieve uiteenzetting met presentatie, daarna gewoon zelf aan de slag gaan met opdrachten. Ruimte voor vragen en discussie.

Beginsituatie

De leerkracht wordt verondersteld de noodzaak in te zien van differentiëren in de klas, niet alleen voor de zwakkere leerlingen, maar ook voor de sterkere leerlingen.

Contact

Praktische info

Docenten

  • Sabine Sypré
  • Els Gudders
  • Joke Nuyts

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken
                                          • Hoger onderwijs
                                            • Volwassenenonderwijs

                                              Doelgroep

                                              • Leraren en docenten

                                                Maximum aantal deelnemers

                                                25

                                                Code

                                                T19-135