Spelen met getallen in de kleuterklas

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Doelstellingen

Tijdens deze nascholing:

  • krijg je zicht op de doorgaande ontwikkelingslijnen met betrekking tot getallen;
  • leer je in functie van een specifiek doel binnen het leerdomein getallen een geschikt materialenaanbod voor jouw kleuters te selecteren.
Inhoud

Vertrekkende vanuit de doelen rond getalbegrip, kijken we hoe je de klaspraktijk kunt verrijken op het vlak van getallen. We verkennen diverse concrete praktijkmaterialen op zoek naar mogelijkheden om in de kleuterklas op een speelse manier extra aandacht te geven aan getallen.

We vertrekken vanuit de ontwikkelingsdoelen rond getalbegrip en de ontwikkelingslijnen doorheen de kleuterklas die hiermee samenhangen. Je verkent de mogelijkheden en beperkingen van verschillende laagdrempelige (lees: (bijna) kosteloze) materialen. Dit doe je door zelf actief met het materiaal te werken en vervolgens ervaringen uit te wisselen. Zo gaan we in op de vraag hoe je je klaspraktijk kunt verrijken op het vlak van getallen.

Methodiek

De nascholing wordt vormgegeven door een opfrissing van de ontwikkelingslijnen omtrent getallen, interessante uitwisselingsgesprekken, handelen en experimenteren met materialen etc.

Praktische info

Docenten

  • Marlies Van Assche
  • Eva Dierickx

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter

        Doelgroep

        • Leraren en docenten

          Maximum aantal deelnemers

          25

          Code

          T19-127