Wacht maar tot ik groot ben!

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Omgaan met agressie bij kleine kinderen

Doelstellingen

Op volgende vragen een interactief antwoord zoeken/geven:

- moeten we agressief gedrag wel toelaten?

- welke betekenis heeft het agressief gedrag van een kleuter?

- is agressie communicatie?

- structureren of loslaten?

Inhoud

Overbevolkte kleuterklassen, drukke kinderen, ontwikkelingstaken stimuleren, verwachtingen van ouders ... Wie vandaag in het kleuteronderwijs actief is, weet dat de opdracht er niet eenvoudiger op geworden is.

En hoe klein ze ook zijn, sommige kleuters vertonen moeilijk, soms zelfs opstandig en agressief gedrag. Het is niet altijd gemakkelijk om het toe te geven, maar dit 'kleine volkje' kan al menig gevoel van onmacht, twijfel en hulpeloosheid oproepen; het gedrag van sommige kleuters kan een grote impact hebben op ons dagelijks functioneren als kleuterleid(st)er, zorgcoördinator ...

Methodiek

We werken met PowerPointpresentatie en casuïstiek. Dit is een praktijkgerichte en interactieve vorming.

Praktische info

Docent

  • Geert Taghon

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter

        Doelgroep

        • Leraren en docenten
          • CLB-medewerkers

            Maximum aantal deelnemers

            25

            Code

            T19-126