Staat dat op punten?

Breed en begeleidend evalueren: een leermiddel van slagboom naar hefboom

Doelstellingen
  • Inzicht verwerven in de kenmerken van een leerbegeleidende evaluatie
  • Concretiseren van onderzoeksresultaten over motiverende evaluatievormen
  • Kennismaken met concrete illustraties van breed leerondersteunend evalueren
Inhoud

We starten deze sessie met een 10-tal controversiële stellingen over de aanpak van evalueren in het secundair onderwijs. Na een korte introductie over het begrip leercompetentie hebben we het over de belangrijke plaats van motivatie hierin. Gebaseerd op breed en diepgaand onderzoek lijsten we daarna de voorwaarden op voor leerversterkend en motiverend evalueren. Elk van deze handvatten wordt geïllustreerd met concrete situaties of werkbare instrumenten uit de dagelijkse klaspraktijk van breed evalueren. We verkennen op welke manier we onze evaluaties een positief dynamisch accent kunnen geven, welke tradities overeind blijven en welke vanzelfsprekendheden we beter deleten.

Methodiek

Stellingenspel, interactieve uiteenzetting met presentatie, afhankelijk van de beschikbare tijd is er mogelijkheid tot vragen stellen en tot discussie.

Contact

Praktische info

Docenten

  • Ipse bvba
  • Rishi Panchasara
  • Marcella Deneve

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad
                          • buitengewoon secundair onderwijs
                            • deeltijds leren en werken

                            Doelgroep

                            • Leraren en docenten
                              • Directeurs en adjunct-directeurs
                                • Middenkader
                                  • Beleidsondersteuners

                                    Maximum aantal deelnemers

                                    25

                                    Code

                                    T19-082