Zet je evaluatie op punt

Over observatietechnieken, doelen en criteria

Doelstellingen
  • Inzicht in diverse observatietechnieken.
  • Inzicht in sterke en minder sterke aspecten van elke observatietechniek.
  • Binnen de beoogde doelen zelf heldere en observeerbare criteria formuleren.
Inhoud

Het ontwerpen van goede evaluatievormen is ver van eenvoudig. Het brede spectrum dat eindtermen en ontwikkelingsdoelen vandaag bestrijken, vergroot de nood aan enig houvast.

Vaste 'altijd-prijs-recepten' zijn niet voorhanden.

Veel complexe onderwijsdoelen vertalen zich als werkstukken, presentaties, jaarwerken, verslagen, groepswerken ... die leerlingen moeten voorleggen.

Wie hier doelgericht wil werken, heeft behoefte aan duidelijke criteria. Wie duidelijke criteria heeft, werkt kwaliteitsvol.

Welke observatietechniek? Welke criteria wil ik hanteren bij het beoordelen van de prestaties van mijn leerlingen? Hoe formuleer ik observeerbare criteria?

Dit zijn de centrale vragen van deze sessie. We willen ze uitgebreid illustreren en bieden de deelnemers -binnen de beschikbare tijd- ook de kans om toepassingen te maken binnen het eigen vakgebied.

Methodiek

Naast informatie overbrengen is er veel ruimte voor actie, oefening en overleg.

Contact

Praktische info

Docent

  • Jan Gilté

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad
                          • buitengewoon secundair onderwijs
                            • deeltijds leren en werken
                            • Volwassenenonderwijs

                              Doelgroep

                              • Leraren en docenten

                                Maximum aantal deelnemers

                                25

                                Code

                                T19-069