Ook evalueren vraagt visie en beleid

Over het evaluatiebeleid van de leerkracht, de vakgroep, de school

Doelstellingen

Nadenken over en vorm geven aan een kwaliteitsvolle evaluatiepraktijk in de huidige onderwijsopdracht.

Inhoud

Er wordt van de school, de vakgroep en de leerkracht verwacht dat ze werk

maken van een evaluatiebeleid. Wat betekent dat?

Als je spreekt over kwaliteitsvol evalueren, denken leerkrachten meteen aan hun

toetsvragen. Ze besteden er veel zorg aan.

Opbouw van de sessie:

  • We bekijken een algemeen kader voor een kwaliteitsvolle toetspraktijk.
  • Een van de toetsstenen van dit kader is geïntegreerd: stem je leerdoelen, je lesgeven en je evaluatie op mekaar af.
    Als we leren centraal zetten en nadenken over evaluatiebeleid, moeten we dus veel breder kijken. Een heel belangrijke vraag wordt dan: welke manier van evalueren ondersteunt het leren van mijn leerlingen?
  • Evalueren kan dus verschillende functies hebben. We brengen hiervoor een eenvoudig kader aan.
  • Tot slot bekijken we enkele evaluatiepraktijken die het leren ondersteunen.

Deze sessie wil dus het denken over evalueren voeden en kaders aanreiken om

schoolbreed werk te maken van een evaluatiebeleid.

Methodiek

Aanbrengen van inhoud en die, waar mogelijk, toetsen aan de onderwijspraktijk van de deelnemers.

Contact

Praktische info

Docent

  • Jan Gilté

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie
    € 1100 voor 2 sessies
    € 1650 voor 3 sessies

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad
                          • buitengewoon secundair onderwijs
                            • deeltijds leren en werken

                            Doelgroep

                            • Leraren en docenten
                              • Directeurs en adjunct-directeurs
                                • Middenkader
                                  • Beleidsondersteuners

                                    Maximum aantal deelnemers

                                    25

                                    Code

                                    T19-065