Interactieve werkvormen: ook iets voor jou?

Doelstellingen
  • enthousiasmeren door een goed evenwicht tussen informatie, reflectie en actie;
  • onmiddellijk inzetbare, eenvoudige en complexe interactieve werkvormen verzamelen;
  • nieuwe inzichten verwerven en ervaringen opdoen over hoe interactief werken tegelijk leuk en vormend kan zijn.

informatie – actie - reflectie

Inhoud

Onderwijsdeskundigen van over de hele wereld stellen dat een interactief klasklimaat één van de fundamenten is van een krachtige leeromgeving. Onderzoeken, bij ons en elders, tonen aan dat het gebruik van interactieve werkvormen het leerrendement kan bevorderen. Al zijn ook hier geen mirakelmiddelen te vinden, toch leer je vooral door te doen!

Actieve werkvormen zijn niet echt een ingeburgerde klaspraktijk. Werken met interactieve werkvormen is immers veel meer dan leerlingen 'samen zetten'. Het vergt een weloverwogen en geleidelijke aanpak, zodat leerling en leraar samen kunnen groeien in een minder vertrouwde rol.

Veel leraren hebben een duwtje nodig om dit minder bekende en dus minder beminde gebied te verkennen. Dat is nu net wat deze navorming beoogt: een enthousiast duwtje in de rug en toch met de voetjes nuchter op de grond.

Met interactieve werkvormen geven we ook concreet vorm aan een centrale doelstelling van taalbeleid, nl. het ontwikkelen van taalvaardigheid.

Aandacht besteden aan een grotere actieve betrokkenheid van leerlingen in de lessen, is een krachtige manier om die doelstelling te realiseren.

Een extra meevaller dus.

Methodiek
  • een erg 'interactieve' sessie.
  • naast informatie overbrengen is er veel ruimte voor actie, oefening en overleg.

Contact

Praktische info

Docent

  • Jan Gilté

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie
    € 1100 voor 2 sessies
    € 1650 voor 3 sessies

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad
                          • buitengewoon secundair onderwijs
                            • deeltijds leren en werken

                            Doelgroep

                            • Leraren en docenten

                              Maximum aantal deelnemers

                              25

                              Code

                              T19-064