Mevrouw, spelen we weer een spelletje?

Gamification en game-based leren als middel om de betrokkenheid te verhogen en met meer goesting te leren

Doelstellingen

Praktijkgerichte vorming waarin je leert hoe je het spelelement kan integreren in elk vak, elke onderwijsvorm en elke klas. Aan het eind van de sessie ga je naar huis met enkele concrete voorbeelden die je kan integreren in je eigen les.

Inhoud

Of je leerlingen nu twaalf of achttien jaar zijn, spelen is iets wat je ze niet moet leren. Door een spelelement toe te voegen aan jouw les, gebruik je een positieve manier om je leerlingen meer bij de les en de leerstof te betrekken. Competitie, plezier en eventueel een beloning zorgen ervoor dat je leerlingen niet beseffen dat ze op dat moment aan het leren zijn en dat ze het leren leuk gaan vinden.

In deze nascholing bekijken we verschillende manieren, zowel digitaal als niet-digitaal, om spelletjes te ontwikkelen die passen bij jouw leerinhouden en jouw leerdoelen. Hierbij vertrekken we niet alleen vanuit de wetenschappelijke literatuur over gamification en gamebased learning, maar gebruiken we ook concrete tips en materiaal uit de klaspraktijk van de nascholer.

Methodiek
  • Activerende werkvormen
  • Tips en tricks vanuit de eigen klasaanpak
Beginsituatie

Leerkrachten die meer willen weten over het omzetten van leerstof in spelmateriaal, maar het moeilijk vinden om daar zelf aan te beginnen.

Contact

Praktische info

Docent

  • Evelien D'Hanis

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad
                          • buitengewoon secundair onderwijs
                            • deeltijds leren en werken

                            Doelgroep

                            • Leraren en docenten

                              Maximum aantal deelnemers

                              25

                              Code

                              T19-053