STEM-aanpak in de klas!

Nieuw dit schooljaar

Inzicht verwerven in een STEM-aanpak vanuit een activiteit die in de klas zelf wordt gegeven.

Doelstellingen

Gedifferentieerd leren kijken naar voorbeelden van STEM-activiteiten en vaardigheden aanleren voor het opzetten van dergelijke activiteiten in de basisschool.

Inhoud

Wetenschap en techniek, en bij uitbreiding STEM, dragen bij tot de ontwikkeling van een aantal essentiële vaardigheden en attitudes bij kinderen in het basisonderwijs. Deze nascholing richt zich op de implementatie van zinvolle STEM-activiteiten in het basisonderwijs op basis van de didactiek van onderzoekend leren. Vanuit de interactie tussen de leerkracht, het kind en geschikt leermateriaal wordt het probleemoplossend en onderzoekend vermogen van het kind aangesproken en aangestuurd. Tijdens de sessie wordt eerst een les gegeven in de klas van de leerkracht waarbij de didactiek van onderzoekend leren gehanteerd wordt. Aansluitend gaan we met de leerkrachten samenzitten om de les te bespreken, zelf verder aan de slag te gaan met ander concreet STEM­materiaal en er wordt hierbij ook met filmfragmenten gewerkt die geanalyseerd worden aan de hand van een didactisch model voor goed STEM-onderwijs.

Methodiek

Er wordt een les gegeven in een klas. Voor de bespreking erna wordt gebruik gemaakt van een presentatie met slides en filmfragmenten. Bespreking van voorbeelden in groep. Inzichten worden omgezet in de praktijk via specifieke activiteiten in groepjes.

Contact

Praktische info

Docenten

  • Kristof Van De Keere
  • Remko Meys

Prijs per sessie

  • € 600 voor 2 sessies

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • lager onderwijs
        • tweede graad
          • derde graad

      Doelgroep

      • Leraren en docenten

        Maximum aantal deelnemers

        16

        Code

        T19-046