Anders kijken naar moeilijk gedrag

Nieuw dit schooljaar

Moeilijk gedrag bij kinderen anders observeren, interpreteren en er anders, verbindend en herstelgericht, op reageren

Doelstellingen

In staat en bereid zijn om (moeilijk) gedrag bij kinderen met een verruimde blik te bekijken, te begrijpen en er vanuit nieuwe autoriteit mee aan de slag te gaan.

Inhoud

Als ouder en als leerkracht merk je elke dag: opvoedingsrecepten van vroeger doen het niet meer. Kinderen zijn mondiger, kritischer, ze lijken veeleisender en tegelijk zijn ze gevoeliger, kwetsbaarder …

Die evolutie stelt ons voor bijzonder boeiende uitdagingen.

In het traject ‘Anders kijken naar moeilijk gedrag’ komen in elk geval deze thema’s aan bod:

  • ‘moeilijk gedrag’: wat is dat (voor jou)?
  • samen spelen en ruzie maken… twee handen op één buik
  • taal geven aan gevoelens
  • kinderen leren omgaan met conflicten
  • de rol van de opvoeder
  • moeilijk gedrag als verstoorde communicatie
  • wie anders kijkt, handelt anders
  • van ‘Wat heeft dat kind?’ naar ‘Wat heeft dat kind nodig?’
  • opvoeden = teamwork!
  • Lastige kinderen? Heb jij even geluk!

Verhalen uit de praktijk, gekoppeld aan wetenschappelijke inzichten en een bril* om anders naar dat ‘moeilijke’ gedrag te kijken en er samen mee om te gaan.

*een ‘bril’ die, frequent toegepast, leidt tot een andere way of thinking… acting… living

Methodiek

Interactieve presentatie, reflectie, groepswerk en -spel

Beginsituatie

Een open geest en de bereidheid om te overleggen, samen te reflecteren, om ervaringen te delen… is welkom! Goesting om te leren is een must.

Contact

Praktische info

Docent

  • Joost Hillewaere

Prijs per sessie

  • € 1100 voor 2 sessies

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs

                Doelgroep

                • Leraren en docenten

                  Maximum aantal deelnemers

                  25

                  Code

                  T19-043