Volg je dromen... en maak ze waar!

Nieuw dit schooljaar

Een traject over dromen, drive, perspectief en passie in je job

Doelstellingen
  • nadenken over je eigen didactisch, opvoedkundig en teamgericht handelen aan de hand van verschillende modellen;
  • inzicht krijgen in je persoonlijke en vakkundige passies;
  • komen tot persoonlijke aandachts- en werkpunten in je professionele omgeving;
  • gerichte keuzes maken in functie van je eigen groeimogelijkheden.
Inhoud

SESSIE 1: WAAR STA IK NU IN MIJN PROFESSIONELE ONTWIKKELING?

Je krijgt zicht op je eigen professionele ontwikkeling via verschillende reflectiemodellen, die we in deze sessie verkennen.

  • de kernkwadranten van Ofman;
  • het leerstijlenmodel van Kolb;
  • het SWOT-model van Humphrey;

Aan de hand van deze modellen reflecteer je over je eigen professioneel profiel.

SESSIE 2: WAAR WIL IK HEEN IN MIJN PROFESSIONELE ONTWIKKELING?

De opgedane inzichten in de eigen professionele competenties plaats je in perspectief. We staan stil bij ons professioneel zelfverstaan en gaan op zoek naar onze subjectieve onderwijstheorieën. We benaderen dit vanuit het kader van Dilts en Bateson. Deze theorie stelt dat we onze groei vanuit verschillende logische denkniveaus richting kunnen geven. Vervolgens zoeken we een antwoord op volgende vragen:

  • Waar wil ik naartoe als leraar?
  • Waarom wil ik dit bereiken?
  • Hoe wil ik dit bereiken?
  • Welk tijdspad wil ik bewandelen?
  • Wat zijn de mogelijke hindernissen?

Hierdoor wordt de basis gelegd voor een persoonlijk ontwikkelingsplan.

SESSIE 3: WAT IS DE MOTOR VAN MIJN PROFESSIONELE GROEI?

Het kernwoord bij deze derde sessie is ‘inspiratie’. Na de voorstelling van de verschillende POP’s (Persoonlijk OntwikkelingsPlan), verken je de mogelijke bronnen van je professionele passie en drive.

We maken kennis met de techniek van het OMdenken, waarbij we een probleem beschrijven als kans en een moeilijkheid als een mogelijkheid.

Methodiek

Interactieve presentatie, veel reflectie en uitwisseling

Beginsituatie

Een open mind, bereidheid tot reflectie en interactie met collega's

Contact

Praktische info

Docent

  • Joost Hillewaere

Prijs per sessie

  • € 1650 voor 3 sessies

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken

                                          Doelgroep

                                          • Leraren en docenten

                                            Maximum aantal deelnemers

                                            15

                                            Code

                                            T19-042