Klikken doet kicken - Vlucht naar Avatar

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.
Nieuw dit schooljaar

Inhoud

We kunnen schermen niet meer uit ons dagelijks leven bannen. Een app’je sturen om te melden dat we te laat zijn en ondertussen Spotify in onze oren. Enkele uurtjes gamen met vrienden van over de hele wereld, een WhatsApp’je sturen en Facebook checken.

Misschien ook voor jou en je leerlingen een dagelijkse realiteit? Het baart de samenleving stilaan zorgen want is te veel schermtijd wel gezond? Kun je er verslaafd aan raken? En wat doet al dat schermgebruik met ons brein?

De VAD (Vlaams expertisecentrum voor alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen) werkte een lespakket ‘gamen’ uit voor leerlingen van de 3de graad van het lager onderwijs.

Vlucht naar Avatar wil de kennis, het inzicht en de vaardigheden van leerlingen van de 3de graad lager onderwijs versterken, zodat ze op een verantwoordelijke manier leren omgaan met gamen.

Het lespakket bestaat uit 6 lessen gevuld met activerende werkvormen, zoals hoekenwerk, een digitaal bordspel, rollenspelen, ...

Vlucht naar Avatar vertrekt vanuit de positieve insteek dat gamen heel leerzaam en ontspannend kan zijn, maar geeft ook aandacht aan de kleine groep gamers bij wie het game-gedrag kan ontsporen.

Inhoud:

  • Tijdens de training worden de lessen en activiteiten van Vlucht naar Avatar op een interactieve manier voorgesteld.
  • Naast het probleem van het overmatig gamen schenken we aandacht aan schermgebruik in het algemeen. Aan de hand van recente cijfers geven we inzicht in de omvang van het probleem van schermgebruik en gamen.
  • We besteden aandacht aan de pijlers van een duidelijk beleid rond het gamen en het gebruik van de smartphone in de school.
  • Wij geven voorbeelden van offline oefeningen om de persoonlijke en sociale vaardigheden te trainen bij je leerlingen.

Praktische info

Docent

  • De Sleutel

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • lager onderwijs
        • derde graad

    Doelgroep

    • Leraren en docenten
      • Directeurs en adjunct-directeurs
        • Zorgcoördinatoren

          Maximum aantal deelnemers

          25

          Code

          T19-030