Klas-anders

Tientallen mogelijkheden om met geluiden en muziek te werken in de klas

Doelstellingen

Wat hoor ik? Welk auditief materiaal gebruik ik? We verrijken het bestaande aanbod aan auditief materiaal: liedjes, luisteractiviteiten, muziek, stemmen, geluiden ...

Inhoud

Deze sessie is gegroeid uit een workshop rond het thema 'MOOI', het thema van de jeugdboekenweek 2008.

Als wij het over 'mooi' hebben zijn we nogal geneigd om enkel het visuele aspect te aanschouwen. 'Mooi' heeft evenveel te maken met wat we horen!

Welke muziek gebruiken we en hoe? Welke liederen zingen we? Waarom dit lied en een ander niet? Omdat we als leraar zelf iets niet tof of 'mooi' vinden? Of voelen we ons onzeker ... Hoe rijk is ons aanbod? Rijk Klasmilieu? Wat is dat?

Andere liedjes zingen, andere muziekjes beluisteren, andere geluiden opnemen. Gewoon klas-anders.

Methodiek

We beluisteren voorbeelden uit de klas, ook eigen meegebracht materiaal. We onderzoeken nieuwe mogelijkheden. We laten ons overspoelen door andere klanken en doen er ter plaatse iets mee: tekenen, bewegen, fantaseren, nabootsen of variëren.

Beginsituatie

Open oren voor muziek en geluiden.

Contact

Praktische info

Docent

  • Steef Coorevits

Prijs per sessie

  • € 550 voor 1 sessie

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs

                Doelgroep

                • Leraren en docenten

                  Maximum aantal deelnemers

                  25

                  Code

                  T19-019