Coderen en programmeren op de basisschool - inspirerende mogelijkheden

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Ontdekken welke toepassingen haalbaar zijn voor jouw klas en school

Doelstellingen

Kennismaken met verschillende toepassingen om te starten met programmeren in de basisschool.

Inhoud

We denken nogal snel dat het de bedoeling is om kinderen op te leiden tot programmeur. Integendeel, we willen kennis en vaardigheden bijbrengen die blijvend toepasbaar zijn in een groot aantal uiteenlopende situaties. Niet alleen op school of later op het werk, ook daarbuiten.

Leren hoe je een probleem kunt onderverdelen in componenten, hoe je experimenten kan uitvoeren om te zien of de oplossing werkt of niet, en hoe je samenwerkt om de goede ideeën te ontdekken en toe te passen, dit is wat ‘programmeren op de basisschool’ als doel heeft .

Steve Jobs zei het al: “Everybody should learn how to code because it teaches you how to think”.

Als leerkracht voelen we ons soms onzeker om leerlingen aan de slag te laten gaan met allerhande vormen van leren programmeren. Zelf zijn we niet opgeleid én enkele kinderen in de klas weten er soms veel meer over.

Op deze inspiratievoor- of namiddag willen we, door het zelf hanteren van de verschillende materialen, leerkrachten kennis laten maken met de vele mogelijkheden van ‘programmeren' en een duidelijk beeld geven van wat op jouw school, in jouw klas mogelijk is. Door het zelf experimenteren met elke tool ontdek je hoe eenvoudig dit allemaal eigenlijk wel is.

Dit komt aan bod:

  • Waarom programmeren in het basisonderwijs?
  • Programmeren zonder computer of computationeel denken (computational thinking).
  • Doorschuifsysteem waarin je verschillende programmeertools gebruikt aan de hand van een doe-opdracht: Bee-Bot, Bleu-Bot, ProB-ot, Scratch, MakeyMakey, Sphero, Edison, Lego Wedo 2, Dash&Dot, Ozobot, Osmo Code, iPad apps...
  • Overzicht van beschikbare lesmaterialen om met dit alles aan de slag te gaan.

Wanneer je eenmaal deze uitdaging aangaat, kennismaakt met de vele toepassingen, ontdekt wat voor jou of jouw kinderen haalbaar is… stel je vast dat dit een uitdagende maar wel heel haalbare kaart is.

Methodiek

Hands-on

Beginsituatie

Geen programmeerkennis nodig

Praktische info

Docenten

  • Gino Vanherweghe
  • Remko Meys
  • Shane Vermeersch

Type nascholing

  • Teamgericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs

                Doelgroep

                • Leraren en docenten

                  Maximum aantal deelnemers

                  20

                  Code

                  T19-001