De basisprincipes van het Kagan Coöperatieve concept specifiek gericht op het kleuteronderwijs

Nieuw dit schooljaar

Een driedaagse opleiding specifiek voor leraren kleuteronderwijs

Doelstellingen
  • Visie op coöperatief leren kennen
  • Kagan Structuren leren kennen en toepassen
  • Inzicht verwerven hoe je via het Kagan concept kan werken aan de verwerking van de kennis en informatie, de sociale, de communicatie- en de denkvaardigheden, alsook de groepsdynamische processen.
Inhoud

Ook bij kleuters kunnen Kagan structuren ingezet worden.

Binnen het kleuteronderwijs zetten we vooral in op sociale vaardigheden.

Daarnaast geef je hen kansen via het interactief leren ook te werken aan communicatievaardigheden.

Deze opleiding is specifiek voor het kleuteronderwijs ontworpen met structuren die je vanaf de jongste tot de oudste kleuters kan inzetten. Niet alle structuren zijn op alle leeftijden in te zetten. We bouwen stapsgewijs op met structuren verspreid over het ganse kleuteronderwijs.

Via de Kagan structuren beogen we een hogere betrokkenheid, interactie en sociale vaardigheden tijdens de kringmomenten en het hoekenwerk.

De structuren voor het hoekenwerk worden samen met de kleuters stap voor stap opgebouwd, eerst in kleinere groepen om ze daarna ook in te zetten binnen het hoekenwerk.

We hebben reeds enkele mooie voorbeelden uit de kleuterklas. Tijdens deze workshop geniet je van enkele filmpjes, krijg je zicht op het concept en ervaar je Kagan structuren die inzetbaar zijn in de kleuterklas.

Heel wat onderzoek bevestigt dat samenwerkend leren het leren van élke leerling intenser en krachtiger maakt. Samenwerking tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. De leeromgeving moet veilig en interactief zijn, leerlingen moeten elkaar nodig hebben om een opdracht uit te voeren zonder dat ze zich achter iemand verschuilen (meeliften).

Het Coöperatief Leren werd ontwikkeld door Dr. Spencer Kagan en is gebaseerd op een gestructureerde, gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde groepen.

Binnen de heterogeniteit van de groep geniet élk kind. Studies hebben uitgewezen dat via de Kagan structuren niet alleen de zwakkere kinderen leerwinst boeken, maar dat ook de middengroep en de sterke kinderen fiks vooruit gaan. De leerwinst wordt gecreëerd doordat de kinderen samen en gestructureerd met elkaar aan de slag gaan.

Methodiek

Op een interactieve wijze kennismaken en oefenen met een aantal Kagan structuren.

Beginsituatie

Van de deelnemers wordt geen beginsituatie verwacht

Opmerkingen
inclusief broodjeslunch en soep

Sessies

Naam Datum Tijdstip Locatie
vrijdag 11 oktober 2019 09.00 u. tot 12.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
vrijdag 11 oktober 2019 13.00 u. tot 16.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
woensdag 20 november 2019 09.00 u. tot 12.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
woensdag 20 november 2019 13.00 u. tot 16.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
woensdag 15 januari 2020 09.00 u. tot 12.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
woensdag 15 januari 2020 13.00 u. tot 16.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK

Inschrijven


Praktische info

Docent

  • Art de Co

Aantal sessies

  • 6 sessies

Prijs

  • € 360.00
  • inclusief broodjeslunch en soep

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
      • gewoon basisonderwijs
        • kleuteronderwijs
          • tweede kleuter
            • derde kleuter

      Doelgroep

      • Leraren en docenten
        • Directeurs en adjunct-directeurs
          • Middenkader
            • Beleidsondersteuners

              Code

              I20-067

              Inschrijven

               inschrijven

              Delen