Zin krijgen in … STEM in de kleuterklas

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.
Nieuw dit schooljaar

Hoe maak ik met deze buizen een knikkerbaan?

Doelstellingen
  • Aan den lijve ondervinden hoe een STEM-activiteit wordt binnengebracht in de derde kleuterklas.
  • De doelen vanuit ZILL linken aan de activiteit.
Inhoud

De kleuters bouwen individueel of in duo een knikkerbaan. Die voldoet aan de vereiste dat de knikker overal doorheen kan en uiteindelijk wordt opgevangen in een recipient.

Tijdens de activiteit wordt nagegaan als het ontwerp aan de vooropgestelde vereiste (= de onderzoeksvraag) voldoet. Indien niet wordt dit onderzoekend opgelost. Het ontwerp wordt geoptimaliseerd door de kleuters.

Ook nadien wordt er geëvalueerd = testmoment. Werkt mijn knikkerbaan? Kan de knikker overal door?

De deelnemers kunnen aan den lijve ondervinden hoe een STEM-activiteit wordt binnengebracht in de derde kleuterklas.

Het programma ziet er als volgt uit:

Voorstelling van de ‘Komen leren’:

  • Fase 1: Hoe werd het thema binnengebracht in de kleuterklas?
  • Fase 2: Voorstelling van de activiteit aan de kleuters.

--> Wordt ondersteund door verhaal en filmpje.

Een kijkje in de klas:

  • Fase 3: De kleuters aan de slag

--> Komen jullie meekijken in de klas?

Evaluatie van de activiteit:

  • Fase 4: Evaluatie met de kleuters

--> Wordt ondersteund door een filmpje.

Vragenronde

Methodiek

Komen leren: op de werkvloer ervaring opdoen. Hoe gaat het er aan toe in werkelijkheid?

Beginsituatie

Mensen die reeds de theoretische achtergrond van STEM kennen, maar die zich nu willen verdiepen in praktijkgerichte activiteiten.

Sessies

Naam Datum Tijdstip Locatie
dinsdag 12 maart 2019 09.00 u. tot 12.00 u. Vrije Basisschool - Oefenschool
Driesstraat 1
8700 TIELT

Praktisch

Schrijfgerei
Evt. fototoestel of smartphone (er kunnen foto’s genomen worden)

Praktische info

Docent

  • Kelly Maertens

Aantal sessies

  • 1 sessie

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
      • gewoon basisonderwijs
        • kleuteronderwijs
          • tweede kleuter
            • derde kleuter

      Doelgroep

      • Leraren en docenten

        Code

        I19-106

        Delen