Komen leren in VBS De Klimtoren. Een schooleigen visie gebruiken als kracht om aan kwaliteitsontwikkeling te doen

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Praktijkverhaal over de werking met sterke kinderen

Doelstellingen
  • inzicht in de schooleigen benadering in het afstemmen op de leerhonger van sterke leerlingen;
  • verkennen van goede praktijk in de klas;
  • inzoomen op haalbare didactische aanpassingen in het curriculum en in de leeromgeving.
Inhoud

Leerlingen met een hoge leerstatus op school of in de klas, is het een zegen of een last? De waarheid ligt ook hier zoals zo vaak tussenin. Veel leraren worstelen vandaag met het zoeken naar een goede en vooral haalbare afstemming op omgaan op de leerhonger van hoogbegaafde leerlingen. We lopen ons vast in de praktische organisatie van het differentiëren op 3 of meerdere sporen, net omdat de visie en het inzicht in wat sterk presteren nu precies betekent, ontbreekt. Het team van VBS De Klimtoren uit Jabbeke verdiept zich reeds enkele jaren in visieontwikkeling en praktijkafstemming op sterke leerders. Deze vorming neemt je mee naar de klaspraktijk en toont je hoe de leraar het curriculum, het lesaanbod, de zelfstandigheid en de effectiviteit van het leren van deze bijzondere doelgroep aanpakt en hiermee tegelijkertijd het brede zorgaanbod voor ALLE kinderen versterkt.

Programma

09.00 u. Voorstelling ‘VBS De Klimtoren’ en het leerproces van het team om de aanpak voor hoogbegaafde leerlingen te ontwikkelen

10.00 u. Bezoek aan de klassen en mogelijkheid tot het stellen van vragen aan leerkrachten én leerlingen

11.15 u. Pauze

11.30 u. Reflectie, vragen en transfer naar de eigen klascontext

Deze Komen leren gaat door in VBS de Klimtoren, Kapellestraat 16 in Jabbeke.

Sessies

Naam Datum Tijdstip Locatie
dinsdag 19 maart 2019 09.00 u. tot 12.00 u. Vrije Basisschool - De Klimtoren VZW
Kapellestraat 16
8490 JABBEKE

Praktische info

Docent

  • Rebekka Buyse

Aantal sessies

  • 1 sessie

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
      • gewoon basisonderwijs
        • lager onderwijs
          • eerste graad
            • tweede graad
              • derde graad
            • buitengewoon basisonderwijs
            • Secundair onderwijs
              • gewoon secundair onderwijs
                • eerste graad
                  • A-stroom

            Doelgroep

            • Leraren en docenten
              • Directeurs en adjunct-directeurs
                • Middenkader
                  • Beleidsondersteuners

                    Code

                    I19-058

                    Delen