De praktijk van Zin in leren, zin in Leven! Komen leren in Leefschool Akkerwinde Zuienkerke

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.
Doelstellingen
  • kennismaking met het pedagogisch project van leefschool Akkerwinde in Zuienkerke;
  • inzicht verwerven in de praktijkvertaling van het pedagogisch project naar het leren, het les geven en de schoolorganisatie.
Inhoud

Hoe ontwerp je onderwijs voor de 21ste eeuw dat kinderen ‘Zin in leren, zin in leven’ geeft? Leefschool Akkerwinde maakte hiertoe enkele fundamentele keuzes bij het schrijven van haar pedagogisch project:

  • initiatief nemen,
  • zelfstandig werken en
  • verantwoordelijkheid dragen

zijn de sleutelbegrippen die het leren, het lesgeven en de schoolorganisatie vorm in Akkerwinde vorm geven. De ervaringen en de interesses van de kinderen zijn bijna altijd het vertrekpunt voor de projecten. Hierdoor blijft leren voor hen aantrekkelijk en boeiend. Maar dit gebeurt tegelijk met respect voor de eigenheid en het tempo van het kind. In de schoolorganisatie wordt er gekozen om niet louter binnen het jaarklassensysteem te werken omdat dit nu éénmaal niet altijd op de ontwikkelingsevolutie voor taal, wiskunde, … van kinderen aansluit. Kortom, leefschool Akkerwinde neemt je mee in een schooleigen benadering van het onderwijs voor de 21ste eeuw.

Het programma:

09.00 u. Voorstelling van het pedagogisch project van ‘Leefschool Akkerwinde’

09.40 u. Bezoek aan de klassen

10.10 u. Pauze, mogelijkheid tot vragen stellen aan enkele leerkrachten

10.25 u. Bezoek aan de klassen en de leeromgeving van de school

11.00 u. Reflectie en transfer naar de eigen klascontext

11.00 u.- 11.30 u. Transfer naar de eigen school- en klascontext

Edities

Code Sessies
I19-056A
dinsdag 26 februari 2019
09.00 u. tot 11.30 u.
Leefschool Akkerwinde
Doelhofstraat 41-43
8377 Nieuwmunster
I19-056B
donderdag 14 maart 2019
09.00 u. tot 11.30 u.
Leefschool Akkerwinde
Doelhofstraat 41-43
8377 Nieuwmunster

Praktische info

Docent

  • Régine Goeminne

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
      • gewoon basisonderwijs
        • kleuteronderwijs
          • peuter en eerste kleuter
            • tweede kleuter
              • derde kleuter
              • lager onderwijs
                • eerste graad
                  • tweede graad
                    • derde graad
                  • buitengewoon basisonderwijs

                Doelgroep

                • Leraren en docenten
                  • Directeurs en adjunct-directeurs
                    • Middenkader
                      • Beleidsondersteuners

                        Code

                        I19-056

                        Delen