Speels, muzisch en doordacht op weg naar schrijven a.d.h.v. de methode Krullenbol

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Schrijfritmiek

Doelstellingen

Tijdens deze nascholing:

  • krijg je kennis van de vaardigheden die bij het schrijven aan bod komen.
  • krijg je een antwoord op wat we tijdens de kleuterperiode kunnen aanreiken om kinderen zo optimaal mogelijk voor te bereiden op het schrijfonderwijs.
Inhoud

Leren schrijven is voor sommige kinderen een hele opgave.

Om kinderen goed te kunnen helpen, is er kennis nodig van de ontwikkelingsniveaus die kinderen moeten doorlopen en de vaardigheden die bij het schrijven aan bod komen. We zien in de lagere school steeds meer kinderen slordig, groot, onduidelijk, te traag … schrijven. Hoe komt dat? Wat is de oorzaak? Welke onderliggende vaardigheden zijn nog onvoldoende beheerst? En vooral … Wat kunnen we tijdens de kleuterperiode aanreiken om kinderen zo optimaal mogelijk voor te bereiden op het schrijfonderwijs?

Voorbereidend schrijven is veel meer dan wat krullen maken op een oefenblaadje. Voorbereidend schrijven is plezier beleven, bewegen, ritmegevoel ontwikkelen, visuele vaardigheden trainen, handvaardigheid stimuleren, ruimtelijke begrippen leren hanteren en zoveel meer. Je maakt kennis met de nieuwe methode ‘Krullenbol’ en je gaat naar huis met heel veel creatieve en muzische ideeën rond voorbereidend schrijven.

Methodiek

Powerpointvoorstelling met ruimte voor interactie, oefenmomenten, gekoppeld aan praktijkvoorbeelden en concreet materiaal.

Beginsituatie

/

Sessies

Naam Datum Tijdstip Locatie
woensdag 21 november 2018 14.00 u. tot 17.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK

Praktisch

/

Praktische info

Docent

  • Dorine Cleve

Aantal sessies

  • 1 sessie

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
      • gewoon basisonderwijs
        • kleuteronderwijs
          • peuter en eerste kleuter
            • tweede kleuter
              • derde kleuter

        Doelgroep

        • Leraren en docenten
          • Zorgcoördinatoren
            • Alle geïnteresseerden
              • Logopedisten
                • Psychomotorische therapeuten

                  Code

                  I19-046

                  Delen