Samen sterker in gezag!

Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school

Doelstellingen
  • Kennismaken met de achterliggende ideeën van Nieuwe Autoriteit/Geweldloos Verzet, toegepast op de schoolcontext;
  • Ontdekken hoe je probleemgedrag op school kan aanpakken en voorkomen vanuit Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet.
Inhoud

Hoe streng mogen we nog zijn? Dit is een vraag die de meeste leerkrachten zich wel eens stellen. Wat mogen we nog eisen van leerlingen? Mogen we nog straffen? Moeten leerlingen niet gewoon doen wat we zeggen, of moeten we over alles onderhandelen met hen? Gezag is in deze tijd geen evidentie meer. Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen.

Dit leidt makkelijk tot escalaties en spiralen van onmacht of tegenagressie, zeker bij aanhoudend probleemgedrag van leerlingen of klasgroepen. Veel leerkrachten zijn daarom op zoek naar een aanpak die meer perspectief biedt.

In deze cursus vertrekken we van de ideeën en instrumenten die ontwikkeld werden door Haim Omer. We onderzoeken wat Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voor jouw school- en klaspraktijk kunnen betekenen.

Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit staan voor een aanpak van (ernstig) probleemgedrag met de focus op aanwezigheid, zelfcontrole, het vermijden van escalatie, het uitbouwen van steunnetwerken en éénzijdige acties gericht tegen probleemgedrag, altijd in verbinding met de leerling in kwestie. Geweldloos Verzet kadert binnen een nieuwe invulling van de positie van de leerkracht: niet boven of naast de leerling maar vanuit een volhardende aanwezigheid: "het is mijn taak", "ik kan niet toelaten", "ik houd vol".

De volgende elementen zullen aan bod komen tijdens deze tweedaagse:

  • De betekenis van de term gezag
  • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet, inspiratie van Gandhi
  • Escalatieprocessen, vermijden van escalatie en uitgestelde reactie
  • Aanwezigheid verhogen, drie niveaus waakzame zorg
  • Het mobiliseren van een steunnetwerk, ik als deel van een team, ouders als steunfiguur, andere steunbronnen
  • Specifieke interventies, zoals aankondiging, campagne van bezorgdheid en relatiegebaren.
Methodiek

We wisselen af tussen korte theoretische omkadering en oefeningen, waarin we de vertaling maken naar je eigen werkvloer.

Beginsituatie

/

Sessies

Naam Datum Tijdstip Locatie
Sessie 1 vrijdag 15 februari 2019 09.00 u. tot 12.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 2 vrijdag 15 februari 2019 13.00 u. tot 16.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 3 donderdag 28 februari 2019 09.00 u. tot 12.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 4 donderdag 28 februari 2019 13.00 u. tot 16.00 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK

Praktisch

/

Inschrijven

Afgelopen

Praktische info

Docent

  • Hilde Leonard

Aantal sessies

  • 4 sessies

Prijs

  • € 200.00

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
      • gewoon basisonderwijs
        • kleuteronderwijs
          • peuter en eerste kleuter
            • tweede kleuter
              • derde kleuter
              • lager onderwijs
                • eerste graad
                  • tweede graad
                    • derde graad
                  • buitengewoon basisonderwijs
                  • Secundair onderwijs
                    • gewoon secundair onderwijs
                      • eerste graad
                        • A-stroom
                          • B-stroom
                          • tweede graad
                            • aso
                              • bso
                                • kso
                                  • tso
                                  • derde graad
                                    • aso
                                      • bso
                                        • kso
                                          • tso
                                          • vierde graad
                                          • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • Hoger onderwijs
                                            • Volwassenenonderwijs

                                            Doelgroep

                                            • Leraren en docenten
                                              • Directeurs en adjunct-directeurs
                                                • Middenkader
                                                  • Beleidsondersteuners
                                                    • Administratief ondersteunend personeel
                                                      • CLB-medewerkers

                                                        Code

                                                        I19-031

                                                        Inschrijven

                                                        Afgelopen

                                                        Delen