Het M-decreet, en nu? iPad als instrument voor een inclusieve klaspraktijk

Begeleid, remedieer en differentieer op maat met iPad(s) en passende apps

Doelstellingen
  • kennis verwerven over de ingebouwde mogelijkheden van deze tablet en de systeemsoftware en over verschillende apps als handreiking voor redelijke aanpassingen;
  • verschillende instellingen en apps toepassen in de praktijk;
  • inzicht verwerven in de criteria waaraan inclusieve apps moeten voldoen.
Inhoud

Opgelet! Deze nascholing stond eerst gepland op 21 januari 2019!

Op computer bestaat reeds heel wat ondersteunende software. Het nadeel (vooral voor jongere kinderen) van de 'gewone' computer is de bediening. Een muis (hoe aangepast ook) is een 'indirecte bediening' en vraagt nogal wat gewenning. Bovendien duurt het opstarten van een programma relatief lang en dus ook het 'switchen' tussen programma’s. Allemaal verleden tijd met een iPad!

Tablets, maar vooral iPads, bieden nu de mogelijkheid om leerlingen op een heel specifieke individuele manier te begeleiden in zowel het aanbrengen als inoefenen van leerstof. Het toestel zelf beschikt reeds over ingebouwde mogelijkheden om leerlingen met beperkingen te ondersteunen: leer- en taalbeheersingshulpmiddelen, visuele, auditieve, fysieke en motorische hulpmiddelen. Met geschikte apps is echter nog veel meer mogelijk. Apps voor kinderen met dyslexie zijn hier maar een klein onderdeel van. We focussen ook op andere apps die ondersteunend werken en apps die ons toelaten om zelf oefeningen op maat te maken. We zoeken apps voor kinderen met een beperkte (actieve) taal, korte termijn geheugen, concentratie, inzicht en concentratievermogen.

De gekozen apps dienen aan bepaalde voorwaarden te voldoen: pragmatisch en uitdagend aanbod op niveau, kleine leerstapjes voor een optimale 'succeservaring', visualisatie van korte, gesloten en duidelijke opdrachten, gericht op autonomie (dus “zelf-doen”), spraak- en taalontwikkeling als primair doel.

Dit traject werd ontwikkeld in samenwerking met de competentiebegeleiding DPB Brugge.

Methodiek

Demo met hands-on mogelijkheid.

Inschrijven

niet mogelijk

Praktische info

Docent

  • Gino Vanherweghe

Aantal sessies

  • 1 sessie

Prijs

  • € 59.00

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
      • gewoon basisonderwijs
        • lager onderwijs
          • eerste graad
            • tweede graad
              • derde graad
            • buitengewoon basisonderwijs
            • Secundair onderwijs
              • gewoon secundair onderwijs
                • eerste graad
                  • A-stroom
                    • B-stroom
                    • tweede graad
                      • aso
                        • bso
                          • kso
                            • tso
                            • derde graad
                              • aso
                                • bso
                                  • kso
                                    • tso
                                    • vierde graad
                                    • buitengewoon secundair onderwijs
                                      • deeltijds leren en werken

                                    Doelgroep

                                    • Leraren en docenten
                                      • Directeurs en adjunct-directeurs
                                        • Middenkader
                                          • Beleidsondersteuners

                                            Code

                                            I19-006

                                            Inschrijven

                                            niet mogelijk

                                            Delen