Inspirator voor muzische vorming

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Versterk jezelf én je team

Doelstellingen
  • Muzische activiteiten kunnen ontwerpen vanuit doelen
  • Zicht hebben op een creatief proces bij leerlingen.
  • Actief inspiratiebronnen opzoeken en die vertalen in boeiende en doelgerichte activiteiten.
  • Objectief een muzisch product evalueren en feedback hierover geven.
  • Je visie op muzisch werken verwoorden en collega’s hierin meenemen.
  • Methodieken kunnen hanteren om collega’s te inspireren vanuit de sterktes en zwaktes van het team.
Inhoud

UITGANGSPUNT

In een team is het fijn dat collega’s elkaar inspireren. Misschien ben jij wel iemand die anderen op muzisch vlak wil prikkelen? Tijdens deze MasterClass bieden we je een onderbouwd praktijkgericht didactisch kader en ontdek je de mogelijkheden om je collega’s te ondersteunen. Naast het versterken van je eigen praktijk is er ruimte om na te gaan hoe jij een muzische inspirator kan zijn op school.

INHOUD

DAG 1: MUZISCHE DIDACTIEK

  • De structuur van een muzische activiteit.
  • Doelgericht muzisch werken, werken met concepten.
  • Voorbeelden van muzische activiteiten.
  • Aan de hand van een helder didactisch model muzische activiteiten ontwerpen.
  • Werken aan eigen muzisch-didactische competenties.
  • Domein in de kijker: drama.

DAG 2: INSPIRATIE EN EVALUATIE

  • Vervolg toepassing didactisch model.
  • Inspiratie voor muzische activiteiten: praktijkvoorbeelden.
  • Muzische producten evalueren en feedback geven aan leerlingen.
  • Domein in de kijker: dans.

DAG 3: LEERLIJNEN ONTWIKKELEN

  • Breed muzisch werken, inspelen op onderwerpen die zich aanbieden (thema’s, prentenboeken, verhalen, voorstelling, schoolprojecten ...)
  • Aanzetten bij het ontwikkelen van leerlijnen
  • Domeinen in de kijker: muziek en woord

DAG 4: WERKEN MET HET TEAM

  • Het ontwikkelen van een visie rond kwalitatieve muzische vorming
  • In kaart brengen van muzische sterktes en zwaktes van het team
  • Methodes om je collega’s te inspireren
  • Opzetten van een stappenplan om collega’s te ondersteunen
  • Omgaan met veranderingsprocessen
  • Domein in de kijker: beeld en media

Wat cursisten schrijven over deze MasterClass:

  • Een verrijking voor mezelf en hopelijk vanaf vandaag ook voor het hele schoolteam. Ik heb er alvast zin in om van onze school een muzische school te maken.
  • Zeer interessant. Ik ben niet alleen gemotiveerd en geprikkeld om aan de slag te gaan op muzisch vlak, ik heb ook het gevoel wat meer knowhow te hebben. Voel me muzisch rijker!
  • Leerrijk, overweldigend en heel goed gebracht door de docent.

Methodiek
  • Actieve opdrachten, praktijkvoorbeelden, achtergronden en inzichten, beeldmateriaal.
  • Digitale intake vóór de MasterClass start.
Opmerkingen
incl. boek ‘Zeppelin’, digitaleleeromgeving, catering en lunch

Sessies

Naam Datum Tijdstip Locatie
Sessie 1 maandag 14 november 2016 09.00 u. tot 11.45 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 2 maandag 14 november 2016 13.00 u. tot 16.15 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 3 maandag 21 november 2016 09.00 u. tot 11.45 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 4 maandag 21 november 2016 13.00 u. tot 16.15 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 5 maandag 5 december 2016 09.00 u. tot 11.45 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 6 maandag 5 december 2016 13.00 u. tot 16.15 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 7 maandag 19 december 2016 09.00 u. tot 11.45 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK
Sessie 8 maandag 19 december 2016 13.00 u. tot 16.15 u. KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK

Praktische info

Docent

  • Koen Crul

Aantal sessies

  • 8 sessies

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

    • Basisonderwijs
      • gewoon basisonderwijs
        • lager onderwijs
          • eerste graad
            • tweede graad
              • derde graad

        Doelgroep

        • Leraren en docenten

          Code

          I17-005

          Delen