Vernieuwing leerplannen en ICT-integratie

Nieuw dit schooljaar
Inhoud

Dit jaar staat ‘De dag van de informatica’ volledig in het teken van het gemeenschappelijk leerplan ICT.

In het leerplan staat er: ‘Eigen aan het leerplan ICT is dat de verworven ICT-kennis en -vaardigheden direct ingezet worden in de algemene vorming en de basisopties van de eerste graad bij het aanleren, inoefenen en verdiepen van de eigen doelstellingen.’

Alle leraren van de eerste graad zijn dus samen verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen.

Programma:

13u30: onthaal met koffie, thee en frisdrank

14u00: sessie 1

15u00: sessie 2

16u00: pauze met koffie, thee en frisdrank

16u30: sessie 3

17u30: einde

Werkwinkels

Doelgroep

Leraren eerste graad A en B

Doelstelling

Verschillende websites/programma’s leren kennen om op een grafische manier te programmeren.

Inhoud

Met een grafische programmeertaal leerplandoel 9 bereiken. Wat is er beschikbaar van materiaal/programma’s om hiermee te starten?

Het ontdekken van een grafische programmeertaal via Minecraft Education, Scratch, MakeCode, Code.org

Methodiek

Geleide instructies

Beurt

A: 14u00 tot 15u00
B: 15u00 tot 16u00

Docent
Bram Van de Wege
Doelgroep

Alle leraren

Doelstelling

Begrijpen hoe het opmaakmodel in Word ineen zit en het doelgericht kunnen toepassen.

Inhoud

In deze workshop komen belangrijke basisprincipes van documentopbouw en -opmaak in Word aan bod. Enerzijds is er de indeling in teken-, alinea- en sectieopmaak. Anderzijds speelt de verhouding van stijlengebruik versus directe opmaak een heel belangrijke rol. De vragen 'Hoe bouwen en maken we een document deskundig op?' en 'Hoe sturen we een fout opgemaakt document efficiënt bij?' staan centraal.

Kortom, basisinzicht die voor elke Word-gebruiker belangrijk is, niet in het minst voor de leerkracht die bij het realiseren van tekstverwerkingscompetenties betrokken is. We passen het opmaakmodel eenvoudig en concreet toe en evalueren onze handelingen kritisch. Als ondersteuning worden enkele screencasts ter beschikking gesteld.

Methodiek

Hands-on workshop in een computerlokaal.

Beginsituatie

Basisvaardigheden computergebruik in het algemeen. Geen echte beginsituatie vereist. We bouwen vanaf nul op.

Beurt

A: 14u00 tot 15u00

Docent
Danny Devriendt
Doelgroep

Alle leraren

Doelstelling

  • Leerlingen vooruit helpen met je evaluatie
  • Evalueren is geen afvinklijst of boekhouding

Inhoud

In deze sessie stellen we de Competentiemeter voor als digitale tool voor de evaluatie en opvolging van het leerplan ICT. Met de tool kan je de verschillende doelstellingen samen met verschillende vakken en collega’s evalueren en opvolgen.

Enkele kenmerken:

  • Een transparante evaluatie naar de leerling toe.
  • Een objectieve evaluatie op basis van concrete criteria
  • Een overzichtelijk beeld van de bereikte doelstellingen.
  • Over de schooljaren heen.
  • Geen rekenwerk voor de leerkracht.

Methodiek

Demo

Beurt

A: 14u00 tot 15u00
B: 15u00 tot 16u00
C: 16u30 tot 17u30

Docent
Kris Mostrey
Doelgroep

Leraren tweede graad aso-tso

Doelstelling

  • Kennismaken met Dodona en een eerste programma in Python programmeren.
  • Feedback krijgen en verwerken in Dodona.

Inhoud

Eindtermen rond computationeel denken werden vertaald in een leerplan ICT voor de eerste graad. Heel veel leerkrachten zullen, al dan niet geïntegreerd in een ander vak, gebruik maken van een grafische programmeeromgeving (zoals Scratch) om een aantal leerplandoelstellingen te realiseren. In de tweede graad komt zo ruimte om tekstueel te programmeren. Om de drempel van grafisch naar tekstueel programmeren te verlagen kan je inzetten op:

  • Python: een zeer toegankelijke programmeertaal voor jong en oud.
  • Dodona: een online platform waar leerlingen oplossingen van oefeningen indienen en feedback ontvangen. Als leraar kan je de vooruitgang van leerlingen in kaart brengen en is er veel ruimte voor differentiatie.

Methodiek

  • Voorstelling van Python en Dodona
  • Hands-on sessie: in Dodona programmeer je een eenvoudige Python-programma en ontdek je een aantal functionaliteiten van het platform.

Beurt

A: 14u00 tot 15u00
B: 15u00 tot 16u00

Docent
Dominiek Vandewalle
Doelgroep

Alle leraren

Doelstelling

Organiseren, beheren en zoeken van bestanden offline en op een gestructureerde manier in mappen

Inhoud

Navigeren in mappen en bestandenlijst, mappen aanmaken, mappen en bestanden verplaatsen, kopiëren, hernoemen en verwijderen, zoeken in mappen, sorteren van bestanden in een map, weergave van bestanden in mappen.

Methodiek

Laten kennis maken met wat men minimaal zou moeten kennen.

Beurt

A: 14u00 tot 15u00

Docent
Conny Jonckheere
Doelgroep

Alle leraren

Doelstelling

Ontwikkelen van overkoepelende vaardigheden in het gebruiken van presentatiesoftware

Inhoud

De juiste (dia)-indeling(en) kiezen voor de inhoud die je wil opnemen in je presentatie, bij het uitvoeren van tekstwijzigingen kopiëren met en zonder opmaak, bij het maken van presentaties aandacht voor spellingscontrole, op schoolniveau afspraken maken over waaraan een goede presentatie moet voldoen.

Methodiek

Laten kennis maken met wat men minimaal zou moeten kennen.

Beurt

B: 15u00 tot 16u00

Docent
Conny Jonckheere
Doelgroep

Alle leraren

Inhoud

G Suite gebruiken om leerplandoelen ICT te realiseren:

  • Intro beheermodule (voor ICT-coördinator)
  • Overlopen beschikbare Google Apps (kort)
  • Google Classroom
  • Google integratie in Smartschool
  • Chromebooks

Methodiek

Gedeeltelijk “demo” en als het kan ook effectief samen enkele voorbeelden uitwerken.

Beginsituatie

Enige ervaring met Google Docs en Co is meegenomen, maar geen must.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Eigen laptop of tablet

Beurt

C: 16u30 tot 17u30

Docent
Jean-François Leemans
Doelgroep

Leraren eerste graad

Doelstelling

Tips voor aanbrengen LPD 5 en LPD 6

Inhoud

LPD 5: De leerlingen communiceren volgens de nettiquette via e-mail en berichten.

LPD 6: De leerlingen navigeren functioneel op internet m.b.v. een browser.

Methodiek

Tips: overzicht en interactief uitproberen.

Beginsituatie

Kennis besturingssysteem

Beurt

B: 15u00 tot 16u00
C: 16u30 tot 17u30

Docent
Stefaan Eeckloo
Doelgroep

Leraren eerste en tweede graad

Doelstelling

0365 en Win 10 toepassingen gebruiken bij het realiseren van de leerplandoelen ICT eerste graad.

Inhoud

Vanaf september 2019 zijn er verplichte eindtermen ICT in de eerste graad die transversaal moeten worden aangepakt. Met de vele gratis Microsoft tools binnen Win10 en O365 zijn deze digitale basisvaardigheden vlot te realiseren.

  • Leer hoe je kunt samenwerken en communiceren in Teams.
  • Ontdek de mogelijkheden van OneDrive om bestanden te organiseren en te delen.
  • De office online toepassingen zet je in om efficiënt digitale inhoud te creëren.
  • Gebruik de rubrics in Teams om de opdrachten en doelen te evalueren.
  • Met MakeCode heb je een waaier aan mogelijkheden om computationeel denken aan te leren.
  • Maak handige instructiefilmpjes met PowerPoint, deel ze via Stream en verwerk er Forms voor evaluatie in.

Methodiek

Demo en hands-on

Beginsituatie

Basisvaardigheden ICT

Beurt

A: 14u00 tot 15u00
B: 15u00 tot 16u00

Docent
Kris Vande Moortel
Doelgroep

Alle leraren eerste graad

Doelstelling

Zicht krijgen op de beginsituatie i.v.m. ICT en media bij de start van het secundair onderwijs

Inhoud

Volgende items komen aan bod:

  • de krachtlijnen van ZILL
  • de structuur van ZILL
  • de inhoud van ZILL
  • de plaats van media en ICT in ZILL
  • welke ICT- en mediadoelen komen aan bod?
  • ICT en media in de klaspraktijk
  • mediabeleid in de basisschool

Methodiek

doceren

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Laptop of tablet

Beurt

A: 14u00 tot 15u00

Docent
Jan Lingier
Doelgroep

Leraren eerste en tweede graad

Doelstelling

Na de sessie kun je moeiteloos digitale content verspreiden, evalueren en van functionele feedback voorzien.

Inhoud

Het digitaal bijhouden van taken, projecten en opdrachten is voor meer dan alleen de onderwijsinspectie relevant.

Een actief protfolio is eveneens niet alleen voor talenonderwijs een handige methode om progressie bij te houden en growth mindset te stimuleren.

Leer hoe eenvoudig je dit kunt realiseren met OneNote klasnotitieblok in O365.

OneNote is volledig gratis en trouwens wereldwijd de meest gebruikte tool in onderwijs.

Methodiek

Demo en hands-on

Beginsituatie

Basisvaardigheden ICT

Beurt

C: 16u30 tot 17u30

Docent
Kris Vande Moortel

Inschrijven


Praktische info

Datum

  • dinsdag 24 september 2019
    14.00 u. tot 17.30 u.

Prijs

  • € 59.00

Locatie

  • KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
  • Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad

                        Doelgroep

                        • Leraren en docenten

                          Code

                          D20-009

                          Inschrijven

                           inschrijven

                          Delen