Dag van bewegingsopvoeding

Inhoud

Naar jaarlijkse traditie organiseren we in januari de Dag van bewegingsopvoeding voor leraren lager onderwijs en kleuteronderwijzers. Tijdens deze studiedag kan je proeven van 3 verschillende werkwinkels.

De timing zal er als volgt uitzien:

08.30 u. – 09.00 u. onthaal

09.15 u. – 10.45 u. werkwinkels: beurt 1

11.00 u. – 12.30 u. werkwinkels: beurt 2

12.45 u. – 13.15 u. broodjesmaaltijd

13.30 u. – 15.00 u. werkwinkels: beurt 3

15.15 u. – 16.00 u. afsluitend drankje

Parkeermogelijkheden:

Omwille van de drukte met de examens zijn de beschikbare parkeerplaatsen rond het gebouw zelf en aan het stedelijk zwembad eerder beperkt. Wie verkeerd parkeert, riskeert een boete. Daarom willen we je vragen om de gratis parkeermogelijkheid te overwegen op de parking van de Mast (Industrielaan - vlak naast de Stedelijke Sportzalen) en op de parking van Brantano (Noordlaan - overkant Industrielaan).

Opmerkingen
incl. broodjeslunch

Werkwinkels

Doelgroep

  • Kleuteronderwijzers

Doelstelling

Met het OKI DOKI-project bouwen de kleuters onbewust aan een gezonde mix zitten, staan en bewegen, gezond eten en voldoende water drinken.

Inhoud

De centrale figuur is het speelse draakje Doki. Samen met Doki ontdekken de kleuters de gezonde school waar spelen en bewegen belangrijk is, de vriendjes, de speelplaats, de klas, … . Ze leren samen fietsen, gezond eten, samen spelen en ... zich aan de afspraken houden.

OKI DOKI is een educatief pakket van MOEV specifiek voor kleuters. Het kadert binnen de methodiek ‘Sport Beweegt je school 2.0’.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

/

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
MOEV West-Vlaanderen
Doelgroep

Kleuteronderwijzers

Doelstelling

Een volledige dans klaar op muziek om de leerlingen aan te leren

Inhoud

Tijdens deze werkwinkel leer je een leuke danschoreografie aan om aan te leren aan de kleuters. Op het einde van de sessie mag je filmen zodat je het aangeleerde dansje kunt meenemen naar huis.

Methodiek

  • Opwarming, stretch en choreografie
  • Indien voldoende tijd: dansspelletjes voor kleuters

Beginsituatie

/

Materiaal door deelnemers mee te brengen

/

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
Sjomara De Baere
Doelgroep

Leraren lager onderwijs

Doelstelling

  • Na afloop van deze nascholing heeft de leerkracht een correct beeld van een technisch correcte, genormeerde schoolslag;
  • Na afloop van deze nascholing heeft de leerkracht inzicht in vervolmakings- en remediëringsoefenstof ter verbetering van de schoolslag.

Inhoud

Deze nascholing richt zich tot lesgevers in het basisonderwijs. De nascholing is opgebouwd rond de meest recente (vervolmakings-)leerlijn/methode (opbouw van oefenstof) van de genormeerde schoolslag, inclusief basis foutenanalyse en -remediëring.

Opgelet: tijdens deze nascholing houden we het niet droog. Na een uurtje introductie duiken we het sop in voor de praktische toepassing.

Methodiek

  • Hoorcollege
  • Demonstratie
  • Micro-teaching

Beginsituatie

  • Basiskennis zwemtechniek schoolslag
  • Uitgebreide didactisch/methodische kennis aanleren schoolslag

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Badpak/zwembroek

Beurt

B: 11u00 tot 12u30

Docent
David De Wandel
Doelgroep

Leraren lager onderwijs

Doelstelling

Graadoverstijgend werken aan een gezonde en fitte levensstijl waarbij de leerlingen duurzame bewegingsvreugde ervaren op basis van competente deelname aan functionele spel- en oefenvormen

Inhoud

Wil je meer inspiratie om je leerlingen aan te zetten tot het versterken van hun lichaam in zijn totaliteit? Je zoekt uitdaging om dit aan de man te brengen? Een manier om bijvoorbeeld je schooljaar op een leuke wijze te starten, teambuildinggericht? Mits gebruik van weinig en klein materiaal kan je direct aan de slag. Alle oefeningen zijn op eigen lichaamsgewicht en kunnen perfect naar eigen kunnen worden aangepast. De leerlingen worden intens aan het werk gezet en zijn zich daar door de variatie aan spel- en oefenvormen niet van bewust. Soms een klein beetje gezonde competitie, maar niet de overhand om een kwaliteitsvolle uitvoering garant te blijven houden. Niets motiveert ook meer dan af en toe een stevige challenge om de leerlingen warm te maken. Bootcamp Games reikt je nieuwe ideeën en inspiratie aan!

Methodiek

Geleid en zelfstandig (individueel, duo’s of in groepjes)

Beginsituatie

/

Materiaal door deelnemers mee te brengen

/

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
Matthias Deloof
Doelgroep

Leraren lager onderwijs

Doelstelling

  • sportoverschrijdend begin van de activiteit/les
  • cardiovasculair systeem aanspreken op een leuke manier

Inhoud

Een sportles starten via verschillende spel- en oefenvormen in allerhande werkvormen met het oog op samenwerking, logica, maar vooral veel plezier.

Methodiek

  • individueel
  • in groepjes
  • in 1 grote groep

Beginsituatie

/

Materiaal door deelnemers mee te brengen

sportieve kledij

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
Ruth Byl
Doelgroep

Leraren lager onderwijs en buitengewoon onderwijs

Inhoud

Bij bewegende gezelschapsspelen vormen we een gekend gezelschapsspel om tot een bewegingsspel dat gespeeld kan worden in een grote ruimte met een groep kinderen. We gaan steeds uit van de basisprincipes van het gezelschapsspel.

Door bepaalde aanpassingen, en spelregels licht te wijzigen komen we ertoe dat een groep kinderen een leuk bewegingsspel kan spelen waarin ze het originele tafelspel herkennen.

De kinderen zelf worden immers de pionnen, voorwerpen, schijven, …., en moeten de nodige fysieke inspanningen leveren om individueel of met hun ploeg het spel trachten te winnen.

Bij bijna alle spelen staat beweging en vreugdebeleving van het kind centraal.

Alle spelen beantwoorden aan een aantal doelstellingen op bewegings-, vaardigheids-, cognitief- of dynamisch-affectief vlak.

De spelen die we aanbieden zijn niet allemaal nieuwigheden maar soms ook oude, gekende spelen die we aangepast en hervormd hebben. Onze praktijkervaring heeft ertoe geleid dat het leuke, afwisselende bewegingsspelen met een grote slaagkans geworden zijn.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

/

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
Gert Deckers
Doelgroep

  • Kleuteronderwijzers
  • Directies, middenkader en beleidsondersteuners

Doelstelling

  • Algemene principes van het Little Ball Village sporttraject uitgelegd
  • Praktische oefeningen die elke lesgever die met kleuters werkt kan gebruiken.

Inhoud

Aan de hand van beweegverhalen voor eerste en tweede kleuters en de sportspeeltuin voor derde kleuters inspireert Little Ball Village jaarlijks 10 000 kleuters om de juiste sport te kiezen.

  • Algemene principes van het Little Ball Village sporttraject uitgelegd
  • Praktische oefeningen die elke lesgever die met kleuters werkt kan gebruiken.

Methodiek

Praktische on-court sessie

Beginsituatie

/

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Sportkledij

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
Roger Fuchs
Doelgroep

Leraren lager onderwijs

Doelstelling

Dansjes aanleren die ook haalbaar zijn voor kinderen die zelden of nooit dansen.

Inhoud

Werelddansen voor kinderen van 6 tot 12 jaar

Á Sprengisandi - IJsland, Bush dance - Australië, Čerešničky - Tsjechië (Moravië), Chan Mali Chan - Maleisië, A Ram Sam Sam - Marokko, Een treintje ging uit rijden, Fjäskern - Zweden, Heel and Toe Polka - USA, Horă de mână - Roemenië, Hora Medura - Israël, Klap je handjes samen - USA, Le’ aute - Samoa, Les Saluts - Canada (Quebec), Los machetes - Mexico, Ränningen - Zweden, Tarantella per bambini - Italië, Ni Wa Wa (泥娃娃) - China, Čaj Čiro - Kroatië, Twee handjes op de knieën, Trumpakojis - Litouwen (Dzūkija)

Opmerking:

De deelnemers kunnen geheel vrijblijvend het materiaal aankopen:

  • CD (15 euro)
  • Handboek (20 euro)
  • CDR (muziek + teksten op CD – 20 euro)

De docente zorgt voor een beknopte syllabus zodat je ook zonder het materiaal aan te kopen aan de slag kan.

Methodiek

Tijdens deze workshop gaan we zelf ook dansen. Breng dus zeker kledij mee waarin je goed kunt bewegen.

Beginsituatie

/

Materiaal door deelnemers mee te brengen

sportkledij

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
Vzw Danskant
Joyce Vanlersberghe
Doelgroep

Leraren lager en buitengewoon onderwijs

Doelstelling

Met King Pong leer je in de lagere school tafeltennis aan te bieden op een leuke, nieuwe, dynamische manier.

Inhoud

Voor kinderen onder de 9 jaar zijn er leuke spelvormen in de fantasiewereld van de kinderen.

Voor kinderen vanaf 9 jaar zijn er technische vaardigheden en spelletjes waarin je deze vaardigheden kan toepassen.

Voor laatste graad lager onderwijs is er een wedstrijdsysteem dat je heel eenvoudig kan organiseren tijdens speeltijden.

Met laagrempelig materiaal kan je aan de slag op normale eet of bureautafels.

Methodiek

Demonstratie in de praktijk van spelvormen en vaardigheden, van opwarming tot slot.

Beginsituatie

/

Materiaal door deelnemers mee te brengen

/

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
Wesley Van Den Noortgate
Doelgroep

Leraren lager onderwijs: eerste en tweede graad

Doelstelling

De leerkachten laten voelen dat baseball voor kinderen meer is dan een statische slagsport, het is ook een uitdagend tikspel met interactie en beweging.

Inhoud

Het doel is de leerkrachten stap per stap te laten kennismaken met de jeugdvarianten van Baseball, hoe deze gespeeld wordt door kinderen van 4 tot en met 10 jaar. De verschillende spelconcepten en spelregels worden toegelicht en ook in de praktijk gebracht. Het doel is de leerkrachten te laten ervaren dat Beeball een interessante spelvorm is, vol beweging, interactie en met het nodige denkwerk voor de leerlingen. Dit alles is toepasbaar op een beperkte ruimte (indoor of outdoor) en met beperkt materiaal. Daarnaast is er ook een uitgewerkte lesbundel beschikbaar voor de leerkrachten om via verschillende spelvormen toe te werken naar de nodige capaciteiten op het gebied van werpen, vangen.

Methodiek

De verschillende opbouwende stadia van Beeball worden toegelicht en in de praktijk gebracht. Theoretische toelichting met directe toepassing in spelvormen in de praktijk om zo de leerkrachten zelf te laten ervaren. Nadien ook steeds mogelijkheid tot vraagstelling en verdere uitdieping.

Beginsituatie

open minded zijn om hetgeen ze misschien reeds jaren toepassen op het gebied van spelregels en spelconcept te herzien

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Sportieve kleding

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
Joris Bigaré
Doelgroep

  • kleuteronderwijzers: tweede en derde kleuter (in mindere mate)
  • vooral voor leraren lager onderwijs

Doelstelling

Leraren doen inzien dat tennis een leuke en bovendien complete sport is die een meerwaarde kan zijn voor heel veel kinderen.

Inhoud

Een interactieve workshop waarbij iedereen het spelletje kan spelen volgens het Game Based Approach principe: zenden en ontvangen.

Het doorlopen van de Kidstennis kleuren: wit – blauw – rood – oranje en groen.

Methodiek

  • Fun: humor en spelvreugde
  • Fit: iedereen in beweging
  • Fijn: beweging mooi afwerken en fair play
  • Funky: muziek en leuke oefeningen

Beginsituatie

Nieuwsgierige mensen die bereid zijn om mee te spelen, om fun te beleven en bepaalde inzichten te verwerven.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Sportieve outfit

Beurt

A: 09u15 tot 10u45
B: 11u00 tot 12u30
C: 13u30 tot 15u00

Docent
Pieter Michiels

Inschrijven


Praktische info

Datum

  • vrijdag 17 januari 2020
    08.30 u. tot 15.00 u.

Prijs

  • € 100.00
  • incl. broodjeslunch

Locatie

  • KH VIVES Campus Torhout
  • Sint-Jozefstraat 1
    8820 TORHOUT

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad

              Doelgroep

              • Leraren en docenten

                Code

                D20-004

                Inschrijven

                 inschrijven

                Delen