De klas in 2030?

ICT als ondersteuning voor leerkracht en leerling

Inhoud

Het belang van technologie in de maatschappij groeit. Computers en zelfs robots nemen meer en meer routinetaken over. Dit kan tijd vrij maken voor meer complexe en creatieve taken.

Deze veranderingen hebben een impact op het dagelijkse leven en op de jobs van de toekomst. Het huidig onderwijs is nog niet aangepast aan deze nieuwe ontwikkelingen.

Hoe kunnen we technologie zo inzetten dat het leren en onderwijzen optimaal wordt ondersteund?

Dat is het uitgangspunt van het onderzoeksproject “LECTURE+”. Het ontstond vanuit de pedagogische nood van scholen om meer te focussen op interactief en samenwerkend onderwijs en daarbij technologie als ondersteunend middel in te zetten.

Het resultaat werd een waardevolle samenwerking tussen 3 scholen, een onderzoeksgroep en 2 bedrijven. Op deze studiedag maakt u kennis met de technologie die we onderzochten, delen we de onderzoekresultaten met jullie en krijg je een blik in de toekomst met keynotesprekers.

Programma:

13u30 Onthaal in Kulak Edulab

14u00 Workshop naar keuze

15u00 Koffiepauze

15u30 Voorstelling LECTURE+ en de onderzoeksresultaten

16u00 Keynote : dr. Annelies Raes –onderzoeksgroep ITEC – imec – KU Leuven

16u30 Keynote : Karel Buijsse – Product manager learning experiences Barco

17u00 Einde

Plenumreferaten

Werkwinkels

Inhoud

Deze workshop richt zich op leerkrachten die starten met het gebruik van apps en tools in de klas. We gaan dieper in op het waarom en hoe van apps in de les en geven een aantal 'good practices'. De workshop zelf is opgevat als een lespad dat ook achteraf beschikbaar blijft.

Beurt

A: 14u00 tot 15u00

Docent
Inhoud

We stellen het digitaal taallabo voor. Met dit platform wordt elke computerklas een taallabo met de mogelijkheid om conversaties en andere spreekoefeningen op te starten. U kan hierbij meeluisteren met uw leerlingen en hen individuele of klassikale feedback geven.

Beurt

A: 14u00 tot 15u00

Docent
Inhoud

Met directies, leerkrachten en leerlingen in het panel gaan we in gesprek over hoe we zinvol de transitie kunnen maken naar meer technologie in de klas. Wat zijn noodzakelijke voorwaarden en wat zijn valkuilen? Hoe houden we iedereen aan boord?

Beurt

A: 14u00 tot 15u00

Docent
Inhoud

Deze workshop richt zich op leerkrachten die al ervaring hebben met het gebruik van apps en tools in de klas, en die nu een volledige les of lessenreeks willen aanpakken via een online-leerplatform.

Beurt

A: 14u00 tot 15u00

Docent

Inschrijven

niet mogelijk

Praktische info

Datum

  • woensdag 22 mei 2019
    14.00 u. tot 17.00 u.

Prijs

  • € 0.00

Locatie

  • KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
  • Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad
                        • Hoger onderwijs
                          • Volwassenenonderwijs

                            Doelgroep

                            • Leraren en docenten
                              • Directeurs en adjunct-directeurs
                                • Middenkader
                                  • Beleidsondersteuners

                                    Code

                                    D19-034

                                    Inschrijven

                                    niet mogelijk

                                    Delen