Tweedaagse ortho's, zoco's en leerlingenbegeleiders

Communicatie in de driehoek: ouders - leerlingen - (zorg)leraren en ortho's

Inhoud

* Wie wenst in te schrijven zonder overnachting in Open Huis Staden, schrijft in via de reguliere weg en geeft daarna een seintje via info@eekhoutacademy.be zodat we de inschrijfprijs kunnen reduceren tot € 255.

* Wie enkel wenst in te schrijven voor dag 1 of dag 2, schrijft in via de reguliere weg en geeft daarna een seintje via info@eekhoutacademy.be zodat we de inschrijfprijs kunnen reduceren tot € 130.

Timing:

8.30 u.: onthaal met koffie en thee

9.00 u.: Praten met kinderen. Waarom je beter niet “Waarom?” vraagt.

12.00 u.: middagmaal

13.30 u.: De leerkracht als partner van ouders. Efficiënter omgaan met ouders en hen beter betrekken bij het schoolgebeuren

16.30 u.: einde

* overnachting

9.00 u.: Het systeemdenken. Een andere(?) manier van kijken naar het samenspel tussen kind, gezin, school en samenleving

12.00 u.: middagmaal

13.30 u.: Ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid in de praktijk

15.30 u.: einde

Opmerkingen
inclusief logement en maaltijden

Plenumreferaten

Doelstelling

Begrijpen waarin de communicatie met kinderen verschilt van die met volwassenen.

Begrijpen welke aanpassingen nodig zijn om communicatie met kinderen vlot te laten verlopen.

Inhoud

"Ik ben al wakker, want ik heb de haan al horen blaffen."

"Het is ijswarm vandaag!"

Kinderen communiceren op een andere manier dan volwassenen. Vaak maakt het dat in een gesprek met kinderen niet zo vanzelfsprekend voor die volwassenen. Professioneel met kinderen in dialoog gaan voelt voor veel volwassenen aan als zich begeven op glad ijs. In een gesprek kunnen heikele onderwerpen worden aangesneden. En wat doe je daar dan mee? Hoe zorg je ervoor dat een kind zich begrepen voelt? En welke woorden laat je dan klinken?

In ‘Praten met kinderen’ komen drie thema’s aan bod. In het eerste thema wordt verduidelijkt op welke wijze kinderen van volwassenen verschillen en welke impact dat heeft op hun manier van communiceren. Het tweede thema zet de contouren van een goed gesprek uit: hoe organiseren we het en wat is nodig om het vlot te laten verlopen? Het derde thema spitst toe op het gesprek zelf: hoe beginnen we eraan, wat zeggen we best wel en vooral niet?

Methodiek

Interactief

Voordracht

Beurt

A: 09u00 tot 12u00

Docent
Piet Vandebriel
Doelstelling

Inzicht verwerven en concreet oefenen

Inhoud

Ouders en leraren worden verondersteld partners te zijn in de opvoeding van kinderen; dat kan pas als er een open relatie is.

In het onderwijs is het creëren van een dergelijke open relatie niet gemakkelijk: er zijn weinig informele contacten tussen de school en de ouders, onprettige mededelingen gebeuren vaak schriftelijk of telefonisch, aan neutrale of positieve informatie over de leerling wordt weinig tijd besteed, langdurige gesprekken met ouders zijn voorbehouden voor ernstige leer- of gedragsproblemen ... Een hoop omstandigheden die een open relatie eerder bemoeilijken dan bevorderen.

In deze module staan we stil bij inzichten en vaardigheden die ons toch kunnen helpen om een soepele dialoog met ouders tot stand te brengen. We doen dit aan de hand van casussen waarbij we zoeken naar wat de communicatie vertroebelt en waarbij we alternatieve tussenkomsten formuleren.

  • Communiceren met ouders, wat kan je doen en wat doe je beter niet?
  • Hoe schrijf je degelijke en authentieke rapportencommentaren?
  • Slechtnieuwsgesprekken -> rollenspel
  • Zij die je moet zien, zie je niet! Werken met kwetsbare gezinnen
  • Nagaan op welk niveau ouders het best kunnen betrokken worden bij het (leer)proces

Beurt

B: 13u30 tot 16u30

Docent
Luc Vande Walle
Doelstelling

Reflecteren over praktijksituaties vanuit een systemische bril.

Inhoud

Hoe kunnen we circulair denken in het onderwijs? Een meerzijdige partijdige houding in de praktijk : geen sinecure!

Alle gedrag is communicatie. Iedereen heeft zijn aandeel bij het ontwikkelen van een leerpad van een leerling. We reflecteren over alle beïnvloedbare factoren binnen een onderwijscontext.

In deze workshop zoeken we samen hoe we de dynamiek in vastgelopen situaties terug op gang kunnen brengen.

‘Eenvoudig gezegd, moeilijk gedaan!’

Beurt

C: 09u00 tot 12u00

Docent
Stefanie Holvoet
Marijke Huyvaert
Inhoud

  • door Saar Decoutere (VCOV-medewerker regio West-Vlaanderen)
  • door Anneke De Saeger (voorzitter van de vriendenkring van BuO Klimop Diksmuide). Deze school behaalde een aantal jaar geleden het label 'Oudervriendelijke School'

Beurt

D: 13u30 tot 15u30

Docent

Inschrijven

Afgelopen

Praktische info

Datum

  • donderdag 14 maart 2019 tot vrijdag 15 maart 2019

Prijs

  • € 295.00
  • inclusief logement en maaltijden

Locatie

  • Open Huis Vakantiehoeve
  • Ieperstraat 157
    8840 STADEN

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • buitengewoon basisonderwijs
    • Secundair onderwijs
      • buitengewoon secundair onderwijs

      Doelgroep

      • Zorgcoördinatoren
        • Leerlingenbegeleiders
          • Orthopedagogen

            Code

            D19-030

            Inschrijven

            Afgelopen

            Delen