Dag van biologie en natuurwetenschappen

Onderzoekend leren/leren onderzoeken

Inhoud

Programma:

8u30: onthaal met koffie, thee en frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

9u00: welkom, voorstelling van de stuurgroep en praktische mededelingen

9u15-10u30: workshop 1

10u30-11u00: pauze met koffie, thee en frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

11u00-12u15: workshop 2

Werkwinkels

Opgepast! Je kan deze werkwinkel niet meer kiezen bij jouw inschrijving.
Doelgroep

Leraren eerste graad

Inhoud

Tijdens deze workshop maken jullie kennis met de module voor de leerlingen van de eerste graad. Het Zwin Natuur Park is een internationale luchthaven voor vogels. De leerlingen ontdekken de rijke fauna en flora van het Zwin via een uitgestippeld parcours en gaan zelf aan de slag als onderzoeker. In het eerste leerjaar ontdek je de fascinerende biologie van het leven, hoe ontdekten wetenschappers hoe het leven in elkaar steekt? Hoewel we al heel veel weten, blijft het boeiend om dit altijd verder te onderzoeken!

De leerlingen gaan zelf aan de slag als onderzoeker met behulp van een multimeter, een schepnet, 'transect' en een zoekkaart. Via een uitgestippeld parcours met verschillende stopplaatsen ontdekken ze de rijke fauna en flora van het Zwin. In het labo van het Natuur Educatief Centrum (NEC), worden de kleinste dieren en planten ook onder de microscoop onderzocht.

Beurt

Docent
Michel Gabriels
Doelgroep

Leraren tweede graad

Inhoud

Een vijver, een beek en een poel vormen een habitat voor zeer diverse organismen. Deze macro-invertebraten worden al meer dan 20 jaar gebruikt om de biologische kwaliteit van het oppervlaktewater in Vlaanderen te bepalen. Ga zelf aan de slag met de nieuwe determinatiesleutels ontwikkeld door de dienst NME van de provincie West-Vlaanderen en ontdek de diversiteit in het zoetwater.

Beurt

B: 11u00 tot 12u15

Docent
Lynn Vanheste
Doelgroep

Leraren tweede en derde graad

Inhoud

Productontwikkeling en STEM vormen een perfecte match! Real life uitdagingen moedigen leerlingen aan om een onderzoekende houding aan te nemen en aan de hand van een STEM-didactiek zelf een voedingsproduct te ontwikkelen. Tijdens deze workshop wordt het coachingstraject “afSTEMmen op FOOD” voor leerkrachten secundair onderwijs toegelicht. Er wordt niet alleen gefocust op het didactische luik maar ook een inleiding op het technologisch aspect komt aan bod.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30

Docent
Annelien Desplenter
Doelgroep

Leraren derde graad

Inhoud

Bio-Informatica is een recent en spectaculair vakgebied dat gebruik maakt van methoden uit de informatica om gegevens vanuit het menselijk genoom (DNA- en eiwitsequenties) op te slaan en op een handige manier te gebruiken. Een bio-informaticus is in staat deze gegevens uit databanken te halen en die te gebruiken om voorspellingen te doen.

Beurt

A-B: 09u15 tot 12u15

Docent
Jasper Decuyper
Doelgroep

Leraren eerste, tweede en derde graad

Inhoud

Naast onze leerplandoelen moeten wij in natuurwetenschappen (biologie, chemie en fysica) ook algemene doelstellingen (AD) realiseren. De algemene doelstelling betreffende onderzoekend leren/leren onderzoeken integreren we in onze didactische aanpak en kan o.a. gerealiseerd worden via demonstratie-experimenten en tijdens het uitvoeren van practica. Maar hoe pakken we dat nu best aan en hoe evalueren we die algemene doelstellingen dan? Daar proberen we in deze workshop duidelijkheid in te brengen.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Gelieve een practicum, hetzij digitaal, hetzij op papier mee te brengen.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30
B: 11u00 tot 12u15

Docent
Marlies De Ketelaere
Dominique Hoorelbeke
Doelgroep

Leraren eerste graad

Inhoud

De wetenschapsweek is een jaarlijks wederkerend event die ondertussen aan bekendheid heeft gewonnen. Ook bij jou op school kan je deelnemen om zo de wetenschappen te promoten. Dit kan door over de middag enkele uitdagende en boeiende activiteiten te organiseren, waarop leerlingen kunnen inschrijven. We werken met eenvoudige materialen. Kom het zelf testen op de Dag van de Biologie en Natuurwetenschappen!

Beurt

B: 11u00 tot 12u15

Docent
Evelyne Vanoutrive
Doelgroep

Leraren derde graad

Inhoud

Met eenvoudige middelen kan je microscopische preparaten maken van huidmondjes en het oppervlak van bladeren. Dit kan je gebruiken als uitgangspunt voor onderzoekend leren in de derde graad. In de workshop kan je deze eenvoudige techniek zelf uitproberen. Je krijgt ook voorbeelden en suggesties om hiermee onderzoekjes op te zetten.

Beurt

B: 11u00 tot 12u15

Docent
Peter Durnez
Doelgroep

Leraren vierde, vijfde en zesde jaar

Inhoud

In deze werkwinkel worden talrijke experimenten voorgesteld die kunnen worden gebruikt in het vierde, vijfde en zesde jaar volgens de leerplannen van het VVKSO. De experimenten passen telkens binnen een lesuur en zijn zeer eenvoudig te organiseren. Bezoekers aan de werkwinkel kunnen naar hartenlust snuisteren in het aanbod en krijgen de gepaste uitleg.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30

Docent
Koenraad Verschoore
Doelgroep

Leraren eerste en tweede graad

Inhoud

: STEM is meer dan de som van de aparte vakken, in deze workshop leer je hoe je via een eenvoudig ontwerpproces een STEM-project inhoudelijk kan stroomlijnen. We werken met een voorbeeldproject voor de 2de graad waar leerlingen de opdracht krijgen om een ‘snoezelbox vol zintuigelijke prikkels’ te ontwerpen. We maken duidelijk hoe je bestaande lesactiviteiten in een projectwerking integreert en je gaat aan de slag met concrete tools om leerlingen vanuit een uitdaging het probleem te laten verkennen, inzichten te verzamelen, een oplossing te bedenken en te maken.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30

Docent
Joos Van Cauwenberghe

Inschrijven


Praktische info

Datum

  • zaterdag 26 januari 2019
    09.00 u. tot 12.15 u.

Prijs

  • € 55.00

Locatie

  • Scholengroep Sint-Rembert vzw
  • Bruggestraat 23
    8820 Torhout

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad

                        Doelgroep

                        • Leraren en docenten

                          Code

                          D19-014

                          Inschrijven

                           inschrijven

                          Delen