Luister jij eigenlijk wel naar mij?

Opgepast!

Dit is een programma uit een vorig schooljaar. Hier kan je ons huidig aanbod vinden.

Unieke tweespraak over communiceren met kinderen en jongeren

Inhoud

Met kinderen en jongeren praten is niet altijd evident. Of het nu thuis of op school is; soms heb je het gevoel dat je tegen de muur aan het praten bent. ‘Luister jij eigenlijk wel naar mij?'

Hoe kunnen we onze boodschap beter brengen zodat kinderen en jongeren ze ook echt oppikken? Het gaat een stuk vlotter als je weet hoe het er in hun hoofd aan toe gaat en hoe zij met auditieve informatie omgaan.

Eekhout Academy nodigde 2 topsprekers uit om dit thema voor ons uit de doeken te doen; elk vanuit hun invalshoek.

PETER ADRIAENSSENS:

Hoe praten we met kinderen en jongeren ‘over leven en opgroeien?’

Peter Adriaenssens is een bekend kinder- en jeugdpsychiater en als prof verbonden aan de KU Leuven. Hij is een graag geziene gastspreker in tal van televisiedebatten over opvoeding en een gevierd auteur van heel wat bestsellers over omgaan met opgroeiende kinderen.

SHIRLEY CLARKE:

Hoe praten we met kinderen en jongeren ‘over leren en het leerproces?’

Shirley Clarke begon haar carrière als leerkracht in een basisschool in Londen. Ze had een bijzondere interesse voor wiskunde en raakte steeds meer geboeid door het evalueren samen met de kinderen. Deze passie diepte ze verder uit toen ze enige tijd later docent en onderzoeker werd aan ‘The Institute of Education, University of London’. Sindsdien is Shirley Clarke dé autoriteit op vlak van formatieve evaluatie en is ze een veel gevraagd internationaal spreker. Recent publiceerde ze nog het boek ‘Leren zichtbaar maken met formatieve assessment’ uitgegeven bij Bazalt/Pelckmans Pro. Dat boek wordt wellicht ook in Vlaanderen een bestseller.

PROGRAMMA:

08.30 u.: onthaal in 't Forum (centrale gebouw van de Campus Kortrijk)

09.00 u.: inleiding

09.15 u.: Peter Adriaenssens

10.30 u.: koffiepauze

11.00 u.: Shirley Clarke (UK)

Plenumreferaten

Inhoud

Peter Adriaenssens is een bekend kinder- en jeugdpsychiater en als prof verbonden aan de KU Leuven. Hij is een graag geziene gastspreker in tal van televisiedebatten over opvoeding en een gevierd auteur van heel wat bestsellers over omgaan met opgroeiende kinderen.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30

Docent
Inhoud

Hoe praten we met kinderen en jongeren ‘over leren en het leerproces?’

Shirley Clarke begon haar carrière als leerkracht in een basisschool in Londen. Ze had een bijzondere interesse voor wiskunde en raakte steeds meer geboeid door het evalueren samen met de kinderen. Deze passie diepte ze verder uit toen ze enige tijd later docent en onderzoeker werd aan ‘The Institute of Education, University of London’. Sindsdien is Shirley Clarke dé autoriteit op vlak van formatieve evaluatie en is ze een veel gevraagd internationaal spreker. Recent publiceerde ze nog het boek ‘Leren zichtbaar maken met formatieve assessment’ uitgegeven bij Bazalt. Dat boek wordt wellicht ook in Vlaanderen een bestseller.

Beurt

B: 11u00 tot 12u30

Docent

Praktische info

Datum

  • woensdag 21 maart 2018
    08.30 u. tot 12.30 u.

Locatie

  • KH VIVES Campus Kortrijk
  • Doorniksesteenweg 145
    8500 KORTRIJK

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
    • gewoon basisonderwijs
      • kleuteronderwijs
        • peuter en eerste kleuter
          • tweede kleuter
            • derde kleuter
            • lager onderwijs
              • eerste graad
                • tweede graad
                  • derde graad
                • buitengewoon basisonderwijs
                • Secundair onderwijs
                  • gewoon secundair onderwijs
                    • eerste graad
                      • A-stroom
                        • B-stroom
                        • tweede graad
                          • aso
                            • bso
                              • kso
                                • tso
                                • derde graad
                                  • aso
                                    • bso
                                      • kso
                                        • tso
                                        • vierde graad
                                        • buitengewoon secundair onderwijs
                                          • deeltijds leren en werken

                                          Doelgroep

                                          • Leraren en docenten
                                            • Directeurs en adjunct-directeurs
                                              • Middenkader
                                                • Beleidsondersteuners
                                                  • Administratief ondersteunend personeel
                                                    • Opvoeders
                                                      • Zorgcoördinatoren
                                                        • Leerlingenbegeleiders
                                                          • CLB-medewerkers
                                                            • Mentoren
                                                              • Vertrouwenspersonen
                                                                • Ouders
                                                                  • Alle geïnteresseerden
                                                                    • Orthopedagogen

                                                                      Code

                                                                      D18-028

                                                                      Delen