Paswoord vergeten?  Registreren

Dag van de voeding

Inhoud

Programma

13.30 u. onthaal met koffie, thee of frisdrank + inspiratiemarkt

14.00 u. werkwinkels beurt 1

15.15 u. pauze met koffie, thee of frisdrank + inspiratiemarkt

15.45 u. werkwinkels beurt 2

17.00 u. einde

Opmerkingen
excl. eventuele materiaalkosten

Werkwinkels

Doelgroep

Leraren derde graad aso-bso-tso en vierde graad

Doelstelling

Na een korte theoretische voorstelling a.d.h.v. een PowerPoint gaan we aan de slag in de demokeuken en toetsen we de theorie aan de praktijk.

Inhoud

Een dubbele hands-on sessie begeleid door een chef (Jean-Luc Heremans – Spermalie/Brugge) en een wetenschapper.

Methodiek

In een kleine groepjes in de demokeuken.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Keukenschort of labojas

Beurt

A-B: 14u00 tot 17u00

Docent
Jean-Luc Heremans
Freddy Bekaert
Doelstelling

Leraren laten kennismaken met sensorische analyse: hoe kunnen je zintuigen ingezet worden voor het meten van de smaak/kwaliteit van een voedingsmiddel.

Inhoud

  • Introductie over wat is sensorische analyse, waarvoor wordt het gebruikt met ook uitleg over de verschillende zintuigelijke waarnemingen
  • Testen van de zintuigen: functioneren jouw zintuigen goed?
    Zicht: kleurenblindheidstest
    Smaak: basissmakentest (zoet, zuur, zout en bitter)
    Geur: geurpotjes
  • Gebruiken van de zintuigen voor het meten van de smaak
    Profielbepaling:

hoe karakteriseer je een product (hier koekjes) door het gebruik van de zintuigen – benoemen en beoordelen van de smaakelementen van een product in zijn verschillende varianten – opstellen van een profiel voor elk van de koekjes

Beurt

A: 14u00 tot 15u15
B: 15u45 tot 17u00

Docent
Saskia Buysens
Doelstelling

  • Het nut van innovatie in de voedingssector.
  • Inspelen op trends en maatschappelijke uitdagingen.

Inhoud

De maatschappij rondom ons verandert en onze voedingsgewoonten veranderen mee. Voedingsgewijs staan we voor een aantal belangrijke uitdagingen, zoals de obesitasproblematiek, de gezondheidshypes, de grondstoffenschaarste en afvalberg, de vergrijzing en allergie-epidemie. Deze uitdagingen brengen echter ook opportuniteiten met zich mee, zoals een vraag naar meer gezonde tussendoortjes, voeding met minder allergenen, en authentieke producten met lokale grondstoffen of zelfs producten op basis an de restjes van een ander. Met heel wat concrete cases en voorbeelden wordt aangegeven hoe een antwoord kan geboden worden op deze veranderingen om concurrentieel te kunnen blijven werken.

Methodiek

PowerPointpresentatie

Beginsituatie

Basiskennis van voedingstechnologie (praktische kennis is voldoende).

Beurt

A: 14u00 tot 15u15
B: 15u45 tot 17u00

Docent
Elien Danckaerts
Doelstelling

Theoretisch leren we deze producten herkennen. Via een proeving gaan we deze theorie omzetten in de praktijk.

Inhoud

In wat verschilt extra virgine olie met andere olie? Hoe kan ik deze herkennen? Wanneer gebruiken we die en waarom? Waarom zijn bepaalde extra virgines zo veel duurder dan andere? Wat is echte balsamico? Waarom verschilt azijn in kwaliteit?

Methodiek

We beginnen de sessie met een theoretisch blokje. Iedere deelnemer krijgt een fiche met de te proeven producten op. Aan de hand van proevingen op een lepel kunnen ze op deze fiche quoteren en noteren.

Beginsituatie

Interesse en een beetje passie.

Beurt

A: 14u00 tot 15u15
B: 15u45 tot 17u00

Docent
Olivier Cattry

Inschrijven


Praktische info

Datum

  • woensdag 26 april 2017
    14.00 u. tot 17.00 u.

Prijs

  • € 60.00
  • excl. eventuele materiaalkosten

Locatie

  • KH VIVES Campus Roeselare
  • Wilgenstraat 32
    8800 ROESELARE

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad

                        Doelgroep

                        • Leraren en docenten

                          Code

                          D17-032

                          Inschrijven

                           inschrijven

                          Delen