Paswoord vergeten?  Registreren

Dag van biologie en natuurwetenschappen

Onderzoekend leren/leren onderzoeken

Inhoud

08u30: onthaal met koffie, thee of frisdrank en leermiddelenbeurs

09u00: welkom

09u15: workshop 1

10u30: pauze met koffie, thee of frisdrank en leermiddelenbeurs

11u00: workshop 2

12u15: einde

Werkwinkels

Doelgroep

leraren eerste graad

Inhoud

Hoe bewijs je dat er in zaden energie zit? Vanuit de STEM-didactiek en volgens de OVUR-methode wordt het experiment bedacht, uitgevoerd en besproken.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30
B: 11u00 tot 12u15

Docent
Els De Vos
Doelgroep

Leraren eerste en tweede graad

Inhoud

De serres en buitencollecties van Plantentuin Meise bieden uitstekende mogelijkheden om je lessen rond plantkunde en de relaties tussen planten en ander organismen aanschouwelijk te maken. Je kan hiervoor beroep doen op onze vakkundige animatoren, maar je kan kiezen om de activiteit zelf te begeleiden met behulp van één van opdrachtenbundels.

Tijdens onze workshop stellen we de bundels 'Biotische relaties' en 'Plantendelen en hun aanpassingen' aan jou voor.

We loodsen je aan de hand van foto's door de Plantentuin, langs het parcours dat de leerlingen tijdens hun opdracht moeten afleggen. Zo krijg je een goed beeld van de aard van de opdrachten. We gaan ook in op de didactische aanpak. Zo is de bundel 'Plantendelen en hun aanpassingen' opgesteld volgens de methode van het onderzoekend leren. De leerlingen werken in groepjes rond één bepaalde stelling en presenteren de resultaten van hun onderzoek aan elkaar. Op die manier verwerven ze een beter inzicht in de functies van de verschillende plantendelen en de vele manieren waarop planten deze delen gebruiken.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30

Docent
Jutta Kleber
Doelgroep

Leraren eerste en tweede graad

Inhoud

In deze workshop bekijken we het ecosysteem in de Noordzee en hoe organismen zijn aangepast om zich zo optimaal mogelijk in zee te kunnen voeden, bewegen en voortplanten. Ook de interacties tussen mariene organismen onderling en hun zoute leefomgeving komen aan bod.

Nieuwe soorten worden bij traditie in detail beschreven en getekend. Darwin maakte tijdens zijn vijf jaar durende epische zeereis genoeg tekeningen om de HMS Beagle te doen hellen. Als opdracht bij de lesmodule ‘Oceaanbiologie’ laten we leerlingen zeedieren tekenen. Door organismen te tekenen, leren ze de morfologische kenmerken grondig te observeren en wordt hun studieobject des te interessanter. We testen deze vaardigheid zelf uit met authentiek materiaal uit zee.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30
B: 11u00 tot 12u15

Docent
Evy Copejans
Doelgroep

Leraren eerste graad

Inhoud

Je hoeft geen professionele apparatuur hebben om aan microscopie te doen. Uit eenvoudige onderdelen kan een leerling zelf haar/zijn microscoop bouwen. Deze microscoop kunnen leerlingen overal mee naartoe nemen om beestjes en plantjes te bestuderen. Doordat de microscoop met een smartphone werkt, kunnen ze hun ontdekkingen via foto's en video's met elkaar delen en verwerken in een verslag of presentatie. De eenvoudige samenstelling van de microscoop en de eindeloze toepassingen laten de leerling bovendien toe om zelfstandig de natuur te ontdekken.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30
B: 11u00 tot 12u15

Docent
Winnie Poncelet
Doelgroep

Leraren tweede en derde graad

Inhoud

Tijdens deze workshop werken jongeren met één van de meest beloftevolle duurzame materiaaltechnieken van vandaag, zwammenmateriaal. Hout- of stadsafval vormt de basis waarop we de wortels van een zwam loslaten om een circulair en biologisch afbreekbaar bouwmateriaal te groeien. Jongeren leren onderliggende basisprincipes en labotechnieken om met micro-organismen te werken. Ze gebruiken biologie over vakgebieden heen in innovatieve toepassingen.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30
B: 11u00 tot 12u15

Docent
Winnie Poncelet
Doelgroep

leraren tweede en derde graad aso-bso-tso

Doelstelling

Aantonen hoe eenvoudige proefjes kunnen gebruikt worden om aspecten van onderzoekend leren te stimuleren bij leerlingen.

Inhoud

Uitvoeren van experimenten is een belangrijk onderdeel van wetenschapsonderwijs. Het is een prima manier om leerlingen in contact te brengen met het onderzoekend aspect van de wetenschappelijke manier van werken. Terecht schrijven de leerplannen een reeks practica voor waarin leerlingen zelf kunnen experimenteren. Praktisch is het echter niet steeds eenvoudig om dit met een grote groep uit te voeren. In deze workshop willen we een aantal experimenten voor tweede en derde graad voorstellen die met beperkte middelen uit te voeren zijn. Elk experiment wordt aangeboden met elementen van onderzoekend leren die leerlingen aanzetten om na te denken over het uitgevoerde experiment.

Deze workshop is een herneming van vorig jaar wegens succes.

Methodiek

Na een korte theoretische uiteenzetting worden de verschillende aangeboden experimenten besproken, enkele worden gedemonstreerd. In het tweede deel krijgen de cursisten de kans om zelf enkele proefjes uit te proberen.

Beurt

A: 09u15 tot 10u30
B: 11u00 tot 12u15

Docent
Peter Durnez

Inschrijven

niet mogelijk

Praktische info

Datum

  • zaterdag 28 januari 2017
    09.00 u. tot 12.15 u.

Prijs

  • € 49.00

Locatie

  • Labocomplex Sint-Rembert
  • Bruggestraat 23
    8820 Torhout

Type nascholing

  • Individugericht

Leerformat

Onderwijsniveau

  • Secundair onderwijs
    • gewoon secundair onderwijs
      • eerste graad
        • A-stroom
          • B-stroom
          • tweede graad
            • aso
              • bso
                • kso
                  • tso
                  • derde graad
                    • aso
                      • bso
                        • kso
                          • tso
                          • vierde graad

                        Doelgroep

                        • Leraren en docenten

                          Code

                          D17-023

                          Inschrijven

                          niet mogelijk

                          Delen